Nye pædagoger er ringe uddannet. Minister ønsker flere timer og skærpede krav på studiet.

De nyuddannede pædagoger, der passer dine børn i vuggestuen eller børnehaven, er blevet bedre – men desværre kun i teorien. Praksis – det daglige pædagogiske arbejde med børn og de indimellem svære samtaler med forældrene, hvis børnene ikke trives – ved de derimod ikke nok om. Det skriver Berlingske.

Det viser en ny evaluering af pædagoguddannelsen, hvor de studerende i dag har for få undervisningstimer, for lidt faglig fordybelse samt en praktik, hvor de i for høj grad er ren arbejdskraft i institutionerne. Resultatet er, at de har svært ved at omsætte teori til praksis, når de kommer ud til institutionerne og skal passe dine børn, viser Rambøll-evalueringen af Danmarks største videregående uddannelse med 16.000 studerende – bestilt af Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående uddannelser.

Forældrenes Landsforening, FOLA, kalder evalueringen »bekymrende«.

- Det er bekymrende, at nyuddannede ikke kan håndtere de svære samtaler, for det er en kernekompetence, pædagogerne skal mestre. Alt er jo fint, når det går godt, og børnene trives, men samtalerne er rigtig vigtige, når børn ikke trives, og familien skal have hjælp. Der skal pædagogerne vise, hvad de kan, siger næstformand Dorthe Boe Danbjørg.

Uddannelsesminister Morten Østergaard (R) vil derfor stille større krav til professionshøjskolerne, der uddanner pædagogerne:

- Jeg vil give dem tre år til at øge kvaliteten. Det skal hvert år dokumenteres, at det går fremad. Vi giver ens midler via taxametersystemet, alligevel kan vi konstatere, at der er meget stor forskel på kvaliteten af uddannelserne og timetallet. Jeg har ikke noget imod mangfoldighed, men forskellene er for store i kvalitet, og det må den ikke være.

I København opfordrer børne- og ungdomsborgmester Anne Vang (S) regeringen til at øremærke en del af pengene fra 2020-planen til pædagoguddannelsen, så de studerende kan få flere timer.