Fra 1. juli indfører både TDC og Yousee et årligt gebyr på 348 kroner for abonnenter, der ikke frasiger sig at modtage papirpost. Det er en grov prisforhøjelse, mener Forbrugerrådet Tænk. Det skriver Jyllands-Posten.

»Det er fornuftigt nok, at man vil spare på papiret. Det er fint både for selskabet selv og for kunderne, men hvorfor skal de tage overpriser for at få folk til at ændre adfærd. Det er en skjult måde at tjene flere penge på, og det er en grov prisforhøjelse,« siger cheføkonom Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk.

Læs også: Ny rygepolitik hos TDC: En smøg koster 15 minutter af din ferie

Har man for eksempel både en bredbåndsaftale hos Yousee og et teleabonnement hos TDC, så er gebyret dobbelt så højt, nemlig 696 kroner om året. Pressechef hos TDC Ib Konrad Jensen forklarer, at målet er at få kunderne til at kommunikere per mail eller via online selvbetjening.

»Det er hurtigere, enklere og billigere,« siger han til avisen.

En del forbrugere har henvendt sig til Forbrugerombudsmanden om gebyret, men her er det endnu ikke besluttet, om man vil tage sagen op.

BNB