Ros indsatsen, ikke talentet. Det er langt mere motiverende for dit barn. Det er budskabet med ny amerikansk undersøgelse.

Vokser dit barn op og får en succesfuld karriere med en tung lønningspose? Det kan du selv være med til at styre.

En ny amerikansk undersøgelse viser nemlig, at voksnes måde at tale med børn på i høj grad påvirker, hvor dygtige børnene bliver og hvor hurtigt, de giver op. Det skriver Avisen.dk.

Ifølge undersøgelsen er det bedre at give barnet skulderklap for at have arbejdet hårdt frem for at rose et medfødt talent.

Det er nemlig mere motiverende for ungerne at lære, at det er deres indsats, der giver resultat, og ikke noget medfødt, som de ikke kan styre.

Det er den danske forsker i læring og filosofi ved Aalborg Universitet, Palle Rasmussen, enig i.

- Folk bliver motiverede af at få at vide, at de gør noget godt, frem for at få at vide, at de tilhører en kategori, som er gode til noget, siger han til Avisen.dk.

Hvis du gerne vil snakke dit barn til en succesfuld karriere, skal du ifølge undersøgelsen undgå formuleringer som »drenge er gode til fodbold« og »asiater er gode til matematik«. Børn bliver nemlig dårligere til en aktivitet, hvis de får at vide, at bestemte kategorier af mennesker er særligt dygtige til lige præcis denne aktivitet.

Det nye ved resultatet er, at også de børn, som får at vide, at deres eget køn eller race er gode til noget, klarer sig dårligt. Det vil sige, at hvis lille Sofie får at vide, at drenge er gode til at læse, bliver hun dårligere til at læse end børn, der ikke har fået noget at vide. Men hvis hun får at vide, at piger er gode til at læse, bliver hun også dårligere - selvom hun selv er en pige.

Det overrasker flere danske forskere og psykologer, Avisen.dk har talt med.

Tidligere forsøg har nemlig vist, at børn præsterer bedre, hvis de på forhånd får at vide, at de er dygtige til noget.

- Min erfaring er, at det, som betyder mest, er, at børn får at vide, at de er gode til noget, siger professor i psykologi og forhenværende klinikchef på Odense Universitetshospital, dr. med. Jørn Beckmann til Avisen.dk.

Ifølge forskerne bag undersøgelsen prøver børn netop ikke nær så hårdt, hvis de lærer, at deres resultat afhænger af deres køn, hudfarve eller noget andet biologisk. Børn, som hører, at succes hænger sammen med noget medfødt og ikke med for eksempel hårdt arbejde, giver også nemmere op, når en aktivitet bliver svær.

Og ikke nok med det: De små poder bliver også mere bange for at fejle, fordi de tænker, at det dårlige resultat viser noget om deres personlighed.

Den effekt kan Palle Rasmussen godt genkende.

- Hvis man er en dreng og hører, at drenge er gode til noget bestemt, så bliver man nervøs for ikke at leve op til det, siger han.

Generelt skal man som forælder eller pædagog motivere barnet ved at fokusere på glæden og legen ved en aktivitet, end ved at fokusere på målet. Undersøgelsen, som er publiceret af det indflydelsesrige tidsskrift Psychological Science, blev udført på børn mellem fire og syv år. Børnene skulle løse forskellige opgaver og den ene gruppe børn fik inden at vide, at enten drenge eller piger var særligt gode til lige præcis denne opgave. Denne gruppe børn klarede opgaven markant dårligere - uanset om børnene selv var drenge eller piger.

BNB