Folkene bag natklubben Panama åbner en såkaldt 'torsdagsnatklub' i samme lokaler i København.

Den kommer til at hedde 'Rambo' - ligesom kultfilmen med Sylvester Stallone - og derfor er natklubben 'militær-agtig' i sit udtryk.

Her kan alle komme ind, men det er ikke alle, der kan få et medlemskort til natklubben. Det fortæller Patrick Peitzsch fra torsdagsklubben Rambo til BT.

»Vi så en film, hvor alt var målt ud fra ens sociale status, og hvis vi giver et medlemskort væk til en person, der har 7.500 følgere på Instagram, så tror vi på, at vi får budskabet ud til en masse mennesker. Det fungerer sådan, at du sender en ansøgning, så tjekker vi, om du har de 500-7.500 følgere på Instagram. Efterfølgende får du så en besked, om du bliver godkendt eller ej.«

Selve det 'militære' udtryk på natklubben får den eksempelvis ved værtinderne, der er klædt ud i fuld uniform. Man kan bestille en 'parade', hvor værtinderne marcherer ind med ens drikkevarer. Natklubben er også dækket ind i camouflage-net.

Hvis man nu spørger om det her er unfair eller diskriminerende over for dem, der ikke går så meget op Instagram i forhold til at blive medlem?

»Så har vi en mail, hvor man kan skrive, hvorfor man mener, at man nu skal have det her kort, og så vurderer vi det enkeltvis,« svarer Peitzsh.

Så du mener ikke, at man diskriminerer folk ved at gøre det her?

»Det har jeg ingen kommentarer til.«

»Hvorfor er vi så bange for, at folk bliver blandet«

BT har talt med sociolog og nattelivsforsker Jakob Johan Demant fra Københavns Universitet. Han mener, at der generelt er tale om en uetisk branche.

»De her natklubber laver jo segregering konstant. Den værste form er den meget direkte etniske segregering. Det her handler jo om, at man kun ønsker at have dem med, som i forvejen er populære og anerkendt for deres udseende. Det er jo en uetisk branche, fordi den forsøger at tjene penge på den måde,« siger han og fortsætter:

»Hvorfor er vi så bange for, at folk bliver blandet. Hvorfor er vi bange for at møde unge med anden etniske minoritet eller unge, der ikke har så mange følgere på Instagram? Det er uheldigt. For det fede ved natklubben er jo de tilfældige møder, og at man ikke selv bestemmer, hvem man støder på. Men her er det jo forudbestemt.«

Han mener, at der er tale om en form for viral markedsføring, som de benytter sig af. Det kan kun lade sig gøre på grund af de unges brug af de sociale medier.

»Det handler om at gøre det hele særligt eksklusivt. At få folk til at føle sig mere værd, fordi de har et bestemt antal følgere.«