Adskillige gæster kunne være sluppet for en omgang roskildesyge, hvis Restaurant Brdr. Price havde taget en tidlig advarsel alvorligt.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Forleden indrømmede brødrene, at de havde været for langsomme til at reagere, men B.T. kan i dag afsløre, at de faktisk afviste de allerførste gæster, der blev syge af restaurantens østers.

Havde tv-kokkene taget problemet alvorligt, kunne op mod 28 andre gæster være sluppet for madforgiftning.

Indtil videre har restauranten fortalt, at man først blev klar over problemet 30. januar. Men personer, der blev syge efter at have spist østers, kontaktede allerede Brdr. Price tre dage inden.

- Vi var et selskab på fire, der spiste hos Brdr. Price søndag 22. januar. De, som bestilte østers, fik efterfølgende madforgiftning, lyder det fra Sarah Nymand, der gik fri ligesom sin mor, mens far og mand fik det dårligt.

Ringer og sender mail



Torsdag 26. januar ringer Sarah Nymands far til Brdr. Price og følger på opfordring samtalen op med en mail. Her står der blandt andet:

- Desværre havde 2 af os valgt gratineret østers til forret, dette var ikke noget godt valg, vi blev meget syge efterfølgende. Men indtil da havde vi en hyggelig aften.



Sarah Nymands mand sender også en mail, men familien føler ikke, at de bliver taget alvorligt, fordi de ikke fremlagde en lægeerklæring.

- Vi føler os dårligt behandlet. Specielt pga. vores henvendelse, som blev besvaret på en meget arrogant måde. Den første henvendelse var ment på en positiv måde for at gøre opmærksom på problemet. Vi ville ikke gøre et stort nummer ud af det, siger Sarah Nymand som forklaring på den manglende lægeerklæring.

Direktør bekræfter



Den administrerende direktør hos Brdr. Price Mads Bøttger bekræfter overfor B.T., at Sarah Nymands sag er den første, som restauranten fik besked om. Selv hører han først om sagen 30. januar, hvor andre gæster også melder om madforgiftning.

- Det er den første indikation af, at noget er galt. Vi burde have kontaktet Fødevarestyrelsen allerede første gang. Men der går noget tid, fordi vi valgte at lave en intern undersøgelse, siger Mads Bøttger.

- Grunden til at vi ikke gik videre med den sag var, at det virkede som nogle personer, der bare ville have en gratis middag. Men vi er selvfølgelig kede af sagen. Og for fremtiden går vi direkte til fødevaremyndighederne, forklarer Mads Bøttger.

Ifølge dansk lovgivning er der pligt for en restaurant til at gå til myndighederne, hvis man bliver gjort opmærksom på kunder, der er blevet syge af maden. Alligevel vil Fødevarestyrelsen ikke gøre mere ud af sagen end den anmærkning, som allerede er uddelt til restauranten

Ekstra ærgerligt



- Det er ekstra ærgerligt, at Brdr. Price ikke anmelder sagen 30. januar, når det viser sig, at der er to sager. Og det er ærgerligt, at den her sag ikke kommer med i det samlede billede. Det ville dog ikke ændre på de sanktioner, som vi udstedte, siger udbrudskoordinator ved Fødevarestyrelsen Morten Lisby, der har behandlet sagen om de dårlige østers.

Først 6. februar kontaktes myndighederne, og samme dag tilbydes Sarah Nymands familie en ny middag.

Ifølge B.T.s oplysninger nåede mindst 30 personer at blive syge af østers leveret fra Irland og Frankrig.