Ejeren er den samme, stationerne er flere steder de samme, og leverandøren er den samme.

Men metrosystemerne på de kommende strækninger, Cityringen og Nordhavnsmetroen, er teknologisk så forskellige fra den nuværende metro, at de ikke kan bruge samme tog.

Det afslører et notat fra Transportministeriet og Metroselskabet, som Ingeniøren er kommet i besiddelse af.

Formanden for Ingeniørforeningens fagtekniske selskab IDA Rail, civilingeniør Leif Brandt fra Cowi, mener, at Metroselskabet nu går glip af en række fordele med driften.

- Selvfølgelig ville der være fordele i forbindelse med eksempelvis reservedele og vedligehold, hvis det var samme system. Nu er det også nødvendigt med to forskellige vedligeholdelsescentre, hvor man ellers kunne have klaret sig med ét, siger han til Ingeniøren.

Metroselskabets projektchef, Nina Kampmann, bekræfter overfor ing.dk, at togene på Cityringen ikke vil kunne køre på den eksisterende metro og omvendt. Der var dog ingen vej uden om, siger hun. 

- Især styresystemerne, men også togenes øvrige teknologisk avancerede udstyr, hører af naturlige grunde til forskellige generationer af denne teknologi. Den eksisterende metro blev designet midt i 1990’erne og er baseret på den tids teknologi. Cityringen er designet i løbet af de seneste fem år og således baseret på den nuværende teknologi. Derfor har de to systemer forskelligt teknologisk udstyr, siger hun til ing.dk

Pressekoordinater hos Metroselskabet I/S, Kåre Møller Madsen, fortæller over for BT, at det aldrig har været meningen, at de gamle toge skal kunne køre på den nye metro.

- Der er overhovedet ikke tale om nogen bommert, idet det lige siden Cityringlovens vedtagelse i 2007 har stået soleklart, at Cityringen anlægges som et selvstændigt system med eget kontrol- og vedligeholdelsescenter. Det er således ikke – og har aldrig været - meningen, at tog fra det ene system frit skulle anvendes på det andet system og vice versa, siger han.

- Da den eksisterende Metro blev bygget, anvendte man den daværende opdatering af ATC-systemet (Automatic Train Control), men den teknologiske udvikling har også rykket sig inden for jernbaneteknologien gennem de seneste 15 år. Derfor får Cityringen naturligvis den seneste opdaterede teknologi inden for ATC-systemer, siger han.

Kåre Møller fortæller, at det faktisk er muligt at benytte de ældre toge. Der skal bare skiftes lidt software i togene.

- Det Metroselsklabet imidlertid har sikret os er, at Cityringens fysiske dimensioner er identiske med den eksisterende Metro. Det betyder populært sagt, at man kan anvende samme hardware (fx tog) på begge systemer, men det vil i givet fald betyde, at der skal skiftes software (ATC-system

Det er Italienske Ansaldo STS, der skal levere de nye tog, el-forsyning og et 268 mio. kr. dyrt vedligeholdelsescenter til den nye cityring. Samme firma, der leverede tog til den nuværende metro.