Fra i næste uge vil man kunne transportere sig mellem København og Aarhus i vandflyver for knap 2.000 kroner.

Efter fire års tilløb er den første direkte flyrute mellem Aarhus by og København nu i luften.

Eller rettere sagt på vandet.

Nordic Seaplanes' vandflyver af typen Havilland Twin Otter kommer nemlig fra onsdag i næste uge til at fragte passagerer mellem København og Aarhus på én time, oplyser selskabet, der nu har åbnet for bookinger. Tiden i luften bliver op mod 45 minutter.

I København er der check-in, lounge og gate i Nordre Toldbod og afgang fra flydebroen samme sted. I Aarhus er der gate og afgang fra Miljøhavnen på Østhavnsvej. Det betyder, at der for første gang er en flyrute, hvor folk kan komme direkte til Aarhus uden at skulle et smut forbi Djursland og Aarhus Lufthavn, der ligger i Tirstrup.

Her finder du flyet i København (artiklen fortsætter under kortet):

I første omgang er der fire afgange hver vej: kl. 07:00, 10:00, 16:00 og 19:00 fra Aarhus mod København og fra København mod Aarhus kl. 08:30, 11:30, 17:30 og 20:30. Seneste mødetid er 20 minutter før afgangstidspunktet fem minutter før ombordstigning.

Indtil videre har vandflyprojektet været i gennem en længere godkendelsesproces, og indtil nu har selskabet afventet det sidste grønne lys fra Trafikstyrelsen inden flyet kunne sendes i luften. Flere gange har det forlydt, at ruten var en realitet, men af forskellige årsager har lanceringen ladet vente på sig.

Men nu er Nordic Seaplanes klar og har også lavet en reklamevideo til formålet, der skal vise folk fordelen ved, at betale lidt mere for at komme direkte ind i byen frem for at lande i Københavns Lufthavn eller Aarhus Lufthavn. Sidstnævnte ligger godt 40 minutters rejsetid fra selve Aarhus by.

En enkeltbillet koster 1.800 kr og inkluderer seks kilo håndbagage. Billetter sælges kun online, og der kan annulleres og ombookes frem til 12 timer før afgang.

Rent komfortmæssigt er flyet, som medejer og pilot Lasse Rungholm udtrykker det: »robust luksus«.

Vandflyet er af typen DHC-6 Twin Otter og er fra 1978. Nordic Seaplanes har købt flyet fra Iranian Naft Airlines.

Selv om det kan lyde som et ældre fly, så er det blevet totalrenoveret i Schweiz både indvendigt og udvendigt, hvor det har fået en ny gang maling og er indregistreret som OY-NSA.

Flyet har to motorer og styres af to piloter. I kabinen er sæderne betrukket med læder, og flyet er ifølge Nordic Seaplanes støjsvagt, hvis man »bruger de udleverede headsets«. Flyet har på denne rute kapacitet til 12 mænd, 15 kvinder eller 17 børn.

Det maksimale antal passagerer afhænger af kønsfordelingen af de ombordværende passagerer, da standardvægtene er forskellige på mænd, kvinder og børn.

Her lægger flyet til i Aarhus (artiklen fortsætter nedenunder):

Bag projektet står investorerne Lars Erik Nielsen og Lasse Rungholm, der ejer selskabet NORDIC Seaplanes A/S i fællesskab. Begge har erfaring med vandflyvning primært fra Maldiverne, hvor Lars Erik Nielsen tilbage i 1992 grundlagde Maldivian Air Taxi. Her fløj Lasse Rungholm for Lars Erik Nielsen.

I 2013 købte kapitalfonden Blackstone Maldivian Air Taxi, der på tidspunkt havde 20 Twin Otter-fly. Det er blandt andet gennem denne handel, Lars Erik Nielsen skabte sin forretning, der står bag vandflyruten, oplyser Århus Stiftstidende.

Den oprindelige initiativtager til vandflyruten Aarhus-København, Rune Balle, er ikke længere med i projektet.

Selve operatøren på ruten København-Aarhus er European Coastal Airlines, der har fem fly af samme type, der flyver mellem Split i Kroatien og de mange øer og byer i området og til Ancona og Pescara i Italien.