Kan du huske de to bogstaver og fem tal, der udgør din nummerplade?

Hvis ikke er der god grund til at begynde at terpe. I hvert fald hvis du har tænkt dig at parkere i København af og til.

For fra tirsdag og til slutningen af marts går Københavns Kommune i gang med at digitalisere parkeringen i hovedstadens betalingszoner.

Konkret betyder det, at du i stedet for at lægge den lille lap papir af en billet i forruden, skal registrere din nummerplade hver gang, du parkerer. Så kan p-vagterne nemlig i fremtiden scanne din bils plader, når de skal tjekke, om du har betalt for din parkering.

Borgmester: En forenkling for københavnerne

Borgmester for Teknik- og Miljøforvaltningen i København, Morten Kabell (Ø), der står bag projektet, kalder det »et servicetiltag for københavnerne.«

»Det er simpelthen for at gøre det nemmere for københavnere og for at gøre det nemmere administrativt. Vi kan spare penge som kommune, og københavnerne oplever det forhåbentlig som en serviceforbedring, fordi det bliver nemmere at få en p-billet og at forny den,« siger borgmesteren og henviser til, at man ikke længere skal ned til bilen, hvis man vil forlænge sin parkering, men blot kan gøre det med mobilen.

Bilisterne i København vil nemlig fortsat kunne betale via mobilen med en af de tre parkerings-apps, easypark.dk, parkpark.dk, parkman.dk, eller ved en af de p-automater, som forbliver på gadehjørnerne.

Se her, hvornår de forskellige bydele får digital parkering.

For p-automaterne får lov at overleve digitaliseringen. Dog bliver halvdelen af dem ombygget, så de bliver rene informationstavler med anvisninger til, hvordan man registrerer sig digitalt, mens den anden halvdel tager imod kontanter og kort i bytte for et nummerpladenummer.

Bilister: Retssikkerheden får et nøk op

Hos forbrugerorganisationen for bilejere, FDM, betegner man digitaliseringen af parkeringssystemet som en nyhed, der giver »retssikkerheden et skub opad«.

»Historisk set er der mange tilfælde, hvor det går galt, når man skal lægge en p-billet i forruden: P-billetten flyver ned, når man lukker døren, man glemmer måske at få den lagt i forruden, man får lagt kvitteringen op i forruden i stedet for billetten – der er et hav af varianter. Men det er vi ude over nu,« siger jurist hos FDM Dennis Lange.

»Man er fri for at diskutere, om billetten nu var i den bil, for der er endegyldigt bevis for, om der er betalt eller ikke betalt for den bil på det givne tidspunkt. Så bevismæssigt bliver det meget nemmere både den ene og den anden vej rundt.«

Derfor har bilistorganisationen også svært ved at pege på ulemper ved den digitale parkering, fortæller FDMs jurist.

Motorcyklister skal punge ud

»Det eneste er, at der nok skal være nogen, der får tastet et ciffer i deres nummerplade forkert. Men der er jo ikke andet for, end at man som bilist må sørge for at være opmærksom, og jeg ved også, at man jo rent faktisk skal bekræfte, at det man har tastet, er det rigtige,« siger Dennis Lange.

For byens motorcyklister bliver afskaffelsen af p-billetter dog en ulempe.

Motorcyklisterne har tidligere undgået at betale p-billetter, selvom de egentlig også er forpligtet til det. Det skyldes, at det har været svært at finde en løsning på, hvordan man fastgør en p-billet på en motorcykel, og derfor har Københavns Kommune ikke tidligere håndhævet kravet.

Men med de digitale billetter forsvinder undskyldningen nu, og derfor skal motorcyklister registrere deres parkerede køretøj på samme vilkår som bilisterne, oplyser Københavns Kommune.

Betalingsmetoden findes allerede i andre europæiske storbyer, blandt andet London og Amsterdam.