De danske ambulancer er blevet opgraderet. Nu kan vitale oplysninger om patienter, der skal på hospitalet i en fart nå ind til personalet, der skal behandle eller operere.

Før foregik det på gammeldags manér med papir, som blev udfyldt i ambulancerne, imens de med fuld udrykning drøner igennem røde lys.

Se i videoen over teksten, hvordan den nye teknologi fungerer - både i ambulancen og på hospitalet.

Der er mange fordele ved løsningen. Der kan spares tid på ulykkesstedet, fordi personalet ikke skal bruge tid på at give akutafdelingen informationer via telefonen. En anden stor fordel ved det digitale system er også, at den 'Præhospitale Patientjournal', som systemet kaldes, udregner løbende den såkaldte ’traumescore’, som bruges til at bedømme patientens tilstand.

Udrullet i hele landet fra september

Personalet i ambulancer, akutlægebiler, akutlægehelikopterne og på akutafdelingerne og traumecentre samt regionernes AMK-vagtcentraler får over hele landet adgang til den Præhospitale Patient Journal.

AMK-vagtcentralerne koordinerer indsatsen og har ansvaret for de patienter, der er på vej til hospitalet i ambulancer og anden befordring. Alle regioner tager én for én PPJ i brug i år, og alle danske ambulancer kan bruge løsningen fra september måned i år.