Københavns nye Nordhavnsvej står færdig. Den 1.950 meter lange vejbane med tunnel skal mindske presset på Østerbro og i Indre By, i takt med at København vokser.

Endelig er den her, fristes man til at skrive.

Københavns nye omfartsvej, Nordhavnsvej.



Åbningsdagen er på mandag, men tidspunktet for hegnnedtagning forbliver hemmeligt til sidste øjeblik:

»Vi kan ikke risikere, at bilisterne begynder at holde i kø på Helsingørmotorvejen,« ler Anne Kongsfelt:
»I kan skrive, at hegnet helt sikkert er væk, når folk skal retur igen om eftermiddagen.«

Hun er projektchef på Nordhavnsvej, Københavns Kommunes største infrastrukturprojekt i nyere tid, og har knoklet for at samle alle ender siden 2007. Det første spadestik blev taget i 2010, og nu – syv år efter – er den knap to kilometer lange vej med 920 meter tunnel køreklar, om end fortsat bilfri, da hun torsdag viser Berlingske rundt på vejbanen med to spor i hver retning.



Vejen blev udskudt i to år, da politikerne tilbage i 2014 besluttede at ændre vejforløbet og etablere en videreførsel af tunnelen til Nordhavn – den såkaldte Nordhavnstunnel – med det samme, så vejen og den kommende tunnel let kan sammenkobles, når finansieringen er på plads.

»Politikernes beslutning kom dagen efter, at vi var blevet færdige med at støbe i Strandvænget,« siger Anne Kongsfelt:

»Når det sker, trækker man lod om, hvem der skal ned og fortælle betonarbejderne, at de skal bryde det op, de netop har færdiggjort. Det vakte ikke begejstring i øjeblikket, men det var den rigtige beslutning,« siger Anne Kongsfelt.



I dag er blindtunnelen på plads, og på den anden side af dens endevæg er Svanemøllehavnen:

»Vi er ude at kysse vandet,« som Anne Kongsfelt siger.

Usynlig for de bilister, der lige om lidt kører ad Nordhavnsvej for at komme hurtigere til Nordhavn og byen, men den naturlige vej for bilister at fortsætte ad, når også Nordhavnstunnelen kommer på plads.


Dagligt forventes flere end 30.000 bilister at benytte Nordhavnsvej, og vejen vil lede i omegnen af 15.000 biler væk fra centrale beboelsesgader på Østerbro, i Indre By og i Gentofte.

Her ses den blinde tunnel, som ikke er synlig for bilisterne. Den udskød færdiggørelsen af Nordhavnsvej med to år, men betyder, at det bliver nemmere på sigt at koble en tunnel på vejen, så bilister kan køre fra Strandvænget og direkte ud til Nordhavn under havnebassinet.
Her ses den blinde tunnel, som ikke er synlig for bilisterne. Den udskød færdiggørelsen af Nordhavnsvej med to år, men betyder, at det bliver nemmere på sigt at koble en tunnel på vejen, så bilister kan køre fra Strandvænget og direkte ud til Nordhavn under havnebassinet. Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen
Vis mere


Ifølge Københavns Kommunes teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) er hensigten med Nordhavnvej da også at mindske trafikken på Østerbro og i Indre By, så det bliver tryggere og mindre forurenende at leve og bo i byen.

»Nordhavnsvej er en omfartsvej, der skal sørge for, at den tunge trafik ikke er inde i vores boliggader og ikke er der, hvor rigtigt mange mennesker færdes. I dag kører der mange biler og tunge lastbiler forbi eksempelvis Nørreport og Østerport. Nordhavnsvej sikrer, at de kan komme direkte ud på det overordnede vejnet,« siger Morten Kabell.

Et formål, der har københavnerne for øje:

»Pludselig skal man ikke have en mange ton tung lastbil op ad sig, og det bliver sikrere for skoleeleven at komme til og fra skole. Omfartsveje som Nordhavnsvej hjælper med at skabe en mere tryg by, og det bør være førstemålet for alle politikere,« siger borgmesteren.


København har nemlig vokseværk, og byen vokser hurtigt. Over de kommende år skal den nye bydel Nordhavn huse op mod 35.000 indbyggere, og mange nordsjællandske pendlere kører fortsat ind og ud af København hver dag.

Pladsen er den samme, og det kræver, at infrastrukturen hele tiden skal forbedres, hvis København også skal være fremkommelig i fremtiden. Derfor er Nordhavnsvej heller ikke i konflikt med Morten Kabells ønske om først og fremmest at tilgodese Københavns bløde trafikanter, som fylder mindst, men som der samtidig er flest af:

»Jeg har en effektiv københavnsk trafik for øje, for det er den, vi er nødt til at satse på i en voksende by. Men det er også vigtigt, at den trafik, der er til en storby, foregår på den bedst mulige måde, og hvis en omfartsvej kan friholde boligområder for tung trafik, synes jeg, at det er fuldstændig i tråd med en by for mennesker, og ikke for biler i sig selv,« siger Morten Kabell om projektet, der har kostet 2,5 mia. kroner.

Sådan ser tunnelen ud indvendigt. Nordhavnsvej er firesporet, to spor i hver retning.
Sådan ser tunnelen ud indvendigt. Nordhavnsvej er firesporet, to spor i hver retning. Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen
Vis mere


Borgmesteren vil sammen med transportminister Ole Birk Olesen (LA) være tilstede ved indvielsen søndag fra 11-14, hvor københavnerne og andre interesserede kan komme på cykeltur på den jomfruelige vejbane.

Støjgener og forurening

Blandt de cyklister, som søndag tropper op for indvie vejen, vil Allan Marouf være, og mandag planlægger han at prøvekøre ruten i bil. Han er formand for Østerbro Lokaludvalg, og det var Nordhavnsvej-projektet, der i sin tid fik ham til at involvere sig i politik.

Han er spændt på, hvad vejen får af betydning for Østerbros beboere, og hvad den kommer til at betyde for trafikbelastningen i området.

»I dag kører der mange tusinde biler på Østerbrogade, som flere tusinde mennesker bor ved, og de lider rigeligt af støjgener og forurening. Så vi ser frem til at se, hvordan trafikken arter sig på Indre Østerbro, nu hvor Nordhavnsvej står færdig,« siger Allan Marouf.


Han har en stille bøn til de mange nordsjællandske pendlere, som lige nu fylder i bydelen, ikke mindst fordi færdiggørelsen af Nordhavnsvej har tvunget bilister over på Strandboulevarden og Østerbrogade:

»Jeg håber, at pendlerne tager den nye vej, og at det forhåbentlig forkorter deres rejsetid,« siger Allan Marouf.

Dagslysskærmen, når man kører ind i tunnelen forhindrer, at øjnene bliver blændet, når de kommer fra mørket og ud i lyset.
Dagslysskærmen, når man kører ind i tunnelen forhindrer, at øjnene bliver blændet, når de kommer fra mørket og ud i lyset. Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen
Vis mere


Det er endnu uvist, hvor tidsbesparende det er at transportere sig via Nordhavnsvej, men trafikudviklingen bliver fulgt nøje af Københavns Teknik- og Miljøforvaltning.

For projektchef Anne Kongsfelt er tiden frem til mandag et spørgsmål om, at tingene skal klappe. Nordhavnsvej og tunnelen er testet fra ende til anden, men nu skal dens virkelige prøve stå. De 130.000 kubikmeter beton ligger, som det skal, samarbejdet parterne imellem har været forbilledligt, og Nordhavnsvej-projektet har slået danmarksrekorden i antal dage uden arbejdsulykker.

511 dage, helt præcist – »og så var der en, der klemte en tå,« siger Anne Kongsfelt.

Der skal meget til at forstyrre hendes nattesøvn, men indvielsen har fyldt meget de seneste seks måneder, og morgengåturen med hunden er præget af tanker om projektets forskellige smådele:

»Men vi er klar til at få bilister på Nordhavnsvej,« forsikrer hun.

Den første måneds tid efter åbningen af Nordhavnsvej, vil vejen være spærret i tidsrummet 20-06. Timerne skal bruges på at regulere og finjustere tunnelens tekniske installationer.