Har du forgæves foretaget et nødopkald? Så hører BT meget gerne fra dig. Send en mail til 1929@bt.dk eller skriv en besked til os her på Facebook.

Opdatering: Omrking klokken 22.30 meddelte TDC, at man har omdirigeret nødkaldene digitalt, så nødkaldssystemet igen virker i samtlige kommuner.

En entrprenør har ved et uheld gravet et TDC-kabel kabel over. Det betyder, at flere Nordsjællandske kommuner ikke kan foretage nødopkald.

Det skriver TV 2 Lorry.

Ifølge mediet er det cirka 500 borgere i Helsingør kommune, 450 borgere i Hørsholm Kommune og et ukendt antal i Rudersdal, der i øjeblikket ikke kan tilkalde hjælp via det nødkaldssystem, de er tilknyttet.

Der er tale om ældre eller handicappede personer, som skal have mulighed for at foretage nødopkald, hvis de kommer til skade eller har brug for hjælp.

I Rudersdal arbejder man på at få styr på problemet.

»Vi har kaldt ekstra personale på arbejde, og vi laver flere besøg til de borgere, hvor det er nødvendigt, fortæller Mette Christensen, der er distriktsleder i Rudersdal Kommune, til TV 2 Lorry.

TDC arbejder også på at løse problemet, men kan endnu ikke sige noget om, hvornår nødkaldssystemet igen er oppe og køre.

I værste fald får borgerne først nødkaldet tilbage i morgen.

Helsingør Kommune har skrevet ud til borgerne og informeret dem om fejlen. De gør samtidig opmærksom på, at man som pårørende til ældre eller svagelige skal være ekstra opmærksom i disse timer.