Efter massiv kritik har discount-kæden Netto valgt at droppe salget af 'magiske sten', som ifølge 'varedeklarationen' kan kurere alt fra halssmerter til knoglebrud.

Et brækket ben. Ondt i halsen. Problemer med at blive gravid. Eller bare almindelig nervøsitet og utryghed over for en opgave, som du længe har gruet for.

De såkaldte Mood Stones kan angiveligt klare det hele. I hvert fald står der på indpakningen, at stenene 'har uendelige mængder af positive energier, der hjælper med at forvandle krop, sind og sjæl.'

Det skriver Kristeligt Dagblad, der i den seneste tid har skrevet om stenene, som du indtil for nylig kunne købe i Netto.

Provst i Amagerland Provsti Poul Bo B. Sørensen var den første til at undre sig. I et debatindlæg i avisen spurgte han, hvorfor forretningen nu beskæftiger sig med kvaksalveri.

'Hvis Netto melder sig på banen for alternativ behandling, hvad er så firmaets begrundelse for det?' skrev han blandt andet.

Avisen har fået Lægemiddelstyrelsen til at vurdere stenen for at finde ud af, om stenene kan klassificeres som medicinsk udstyr, og hvis det er, om Netto så overhovedet må sælge dem.

SE OGSÅ: Motorcyklist vinker kvindelig bilist ind til siden: Hun blev noget pinlig berørt, da hun opdagede, hvad der hang udenfor

Forbrugerrådet Tænk har allerede udtalt sig kritisk om sagen.

»Det er ikke noget, hvor vi kan blive rigtig vrede, og fordi der ikke er nogen risiko for, at produktet kan skade, vil vi ikke anmelde det. Det koster 39 kroner, så de aflurer ikke folk for alt for mange penge. Når det er sagt, så er der er jo ifølge indlægssedlen ikke den ting, de her sten ikke kan, og man må jo ikke lyve, så de skal kunne fremlægge dokumentation for alt det her,« siger seniorrådgiver i Forbrugerrådet Tænk, Sine Jensen.

På brugsanvisningen, der følger med stenene, står der, at man blot skal bære dem i lommen eller lægge dem under sin hovedpude for at få glæde af deres energier, som ifølge firmaet bag altså kan både lindre og helbrede diverse dårligdomme.

Kristeligt Dagblad har konfronteret Dansk Supermarked, som ejer Netto, med kritikken. I et skriftligt svar forklarer koncernen, at stenene blev solgt som led i en spotvarekampagne med fokus på indretning og wellness, og at man ikke har planer om at markedsføre dem igen.

'I Netto præsenterer vi vores kunder for en ny verden hver uge med vores særlige spotvarer. Det er ofte baseret på et tema, hvor vi i denne uge har retro-tema, og netop Mood Stones var med som spot i en uge, hvor det overordnede tema var mere i retning af indretning og wellness, hvorfor Mood Stones mest er og var tænkt som en dekorationsgenstand, der fungerer i sammenhæng med det. Vi ønsker alene at overholde reglerne, og at Lægemiddelstyrelsen vil undersøge, hvordan sådanne sten skal klassificeres – uagtet af de kun var et farverigt indslag i en uges spot, og at vi ikke agter at sælge dem igen – hilser vi selvfølgelig velkommen,' skriver Dansk Supermarked, der ejer Netto.

Det er firmaet Ronald A/S, som står bag stenene. Herfra lyder det, at man har konstateret, at varebeskrivelsen er forkert, og derfor har stoppet salget af dem.