De nationale test skader folkeskolen langt mere, end de gavner, mener skoleledere. Tålmodigheden og tilliden til systemet er på flere skoler snart brugt op.

De nationale test afføder stor frustration blandt lærerne på mange af landets folkeskoler. Projektet blev sat i gang i 2006, og tirsdag måtte skolestyrelsen suspendere testene efter omfattende computerproblemer.

- Testene griber forstyrrende ind i undervisningen og skuffer både lærere, ledere og elever, fordi det er noget, de har sat sig op til. Når det så ikke virker, er det som at få en våd klud i hovedet, siger Anders Balle, der er formand for landets skoleledere.

Historien om de nationale test er fortsat historien om et uendeligt kaos. Oprindelig var det planen, at de nationale test skulle have været igangsat i 2007, men det blev opgivet, da opgaverne ikke var gode nok.

Anders Balle erkender, at tålmodigheden er ved at være brugt op.

- Når nu der har været satset så meget på det, vil vi gerne bakke det op, men vi nærmer os kraftigt en deadline, hvor vi må sige, at nu er det nok, forklarer han.

Rosenlundskolen i Skovlunde er en af de skoler, der har været meget engageret i de nationale test. Her oplever man stor frustration hos lærerne over, at testene aldrig bliver til noget.

- Hele scenen omkring testene er meget tidskrævende, og når det så ikke virker, er det meget frustrerende. Desuden går tiden jo fra den daglige undervisning. Det vil sige, at tiden går fra det, som eleverne ellers skulle have lært, forklarer viceskoleleder Jens Olsen.

Han mener desuden, at hele miseren med de nationale test giver en mistillid til systemet.

John Martinussen er skoleinspektør på Lindehøjskolen i Herlev. Han er ikke overrasket over, at testene endnu engang måtte aflyses.

- Vi tager det egentlig ganske rolig, for vi tænkte - på baggrund af tidligere erfaringer - at der sikkert ikke ville ske noget. Det er nærmest en vittighed efterhånden, siger han.

/ritzau/