'Kære søster i niqab'. Sådan indleder den kendte muslimske samfundsdebattør Khaterah Parwani et opslag på sin Facebook-profil, hvor hun direkte henvender sig til muslimske søstre, der bærer niqab. Opslaget, som specielt er henvendt til danske konvertitter, som bærer niqab, er blevet delt flittigt på Facebook.

Mere end 8.000 personer har været inde på opslaget og reageret med enten at 'synes godt om', være 'vild med' (i form af et hjerte) eller ganske enkelt det symbol, som betyder 'wow'.

I opslaget kommer Khaterah Parwani med en hård kritik til de danske muslimske kvinder, specielt dem som er konverteret, som går i niqab - et slør, hvor kun øjnene er synlige.

Khaterah Parwani mener nemlig, at niqab står for noget reaktionært, som hun direkte kalder 'et reb om halsen' på muslimske kvinder i eksempelvis Afghanistan. Hun skriver i opslaget:

'Men den bevægelse du træder med på er udtryk for en forkælelse, der lugter af manglende sympati og medfølelse for hvad dine/jeres MEDSØSTRE er udsat for ude i verdenen. Køb en billet til Afghanistan og oplys dig selv i stedet. Tag derned og se hvad dine egne muslimske søstre gennemgår og hvad roden til den her uniform egentlig handler om. Se dine søstre i øjnene og held og lykke med at forklare dem, at du nu bruger deres reb om halsen til en såkaldt frihedskamp, i stedet for at udnytte at du har mad i maven, lever i et fredeligt land, hvor du KAN give dine medsøstre i disse lande en stemme og måske rykke lidt på vegne af dem,' skriver Khaterah Parwani blandt andet i opslaget, som du kan se i sin fulde form nederst i artiklen.

Overfor BT fortæller Khaterah Parwani, hvorfor hun valgte at skrive opslaget, som du kan finde i sin fulde form i bunden af artiklen.

»Det hele begyndte med VUC-sagen, hvor jeg i øvrigt ikke mener, man skal sende kvinderne hjem. Det hjælper ikke noget. Men i den forbindelse fik jeg lyst til at sige min mening om danske kvinder med niqab. For det er et stykke stof, som, jeg mener, er med til at reducere islams rige kultur til ingenting. I mange muslimske lande har der gennem århundreder været en rig kultur, og så vælger mange - specielt konvertitter - at reducere islam til et tørklæde. Så det er min opsang til dem.«

»Der er rigtig mange kvinder eksempelvis i Afghanistan, hvor jeg har rødder, som flygter fra netop det, som en niqab symboliserer, hvor kvinder eksempelvis ikke må gå i skole. Og det er en af årsagerne til, at vi ser så mange flygtninge fra Afghanistan i de her år. For de vil ikke gå med niqab, og de vil gerne have mulighed for at tage en uddannelse,« siger Khaterah Parwani.

Artiklen fortsætter under billedet.

Niqab.
Niqab. Foto: Tomas Bertelsen
Vis mere

I Facebook-opslaget kommer debattøren, som til dagligt er bestyrelsesmedlem i Exitcirklen, som bekæmper psykisk vold og social kontrol, også ind på, at hun direkte mener, at det at gå med niqab ikke er en frigørelse fra Vestens objektivisering af kvindekroppen, men rent faktisk er 'objektivisering af kvindekroppen.

Hun skriver, at niqab kun handler om to ting:
'- At du skal forsvinde og usynliggøres, så en mand ikke forfalder til at tænde på dig.
- At du skal forsvinde og usynliggøres, så en mand ikke skal bekymre sig om at andre kigger på dig.'

Hvorfor mener du, at det at gå med niqab er en objektivisering af kvindekroppen?

»I Danmark tiltrækker det ti gange mere opmærksomhed, hvis du har niqab på, end hvis du viser dine bare ben. For mig at se er det et mandeskabt symbol, at kvinden skal gemmes væk. Jeg vil kæmpe for, at du kan gå rundt ligesom du gerne vil, men min opsang går til dem, som mener, at niqab handler om at frigøre sig fra Vestens værdier. De burde tage en tur til Afghanistan for at se, hvordan deres søstre der har det. I mange muslimske lande er en niqab et skræmmebillede og et mandeskabt symbol, som er med til at reducere, hvad en kvinde er - et stykke stof og noget seksuelt. Og samtidig gør det manden til noget dyrisk, som åbenbart tænker på sex, lige så snart han ser en kvinde uden niqab,« siger Khatera Parwani.

Du kan læse Khaterah Parwanis opslag på Facebook herunder.