Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Muslimer på SOPU-uddannelsen i Hillerød har fået forbud mod at bede i skoletiden - herunder i pauserne. Derfor har en af eleverne startet en underskriftindsamling mod forbudet. Nu står elevens svigerinde frem og forsvarer hende.

»Det handler om PAUSERNE i skoletiden. Det er ikke midt i undervisningen,« skriver svigerinden Maria Fischer Walldorf i en tråd til artiklen på BTs Facebookside.

I et Facebook-opslag oprettet af Maria Fischer Walldorfs svigerinde - konvertitten Cecilie - skriver hun.

»Nyt fra direktøren. Må man bede på Sopu Hillerød? Svaret er NEJ! det må 'de' heller ikk i praktikken.... Det vil vi som elever ændre på!«

Privatfoto.
Privatfoto.
Vis mere

Over for BT bekræftede direktør på uddannelsen Inger Margrethe Jensen, at social- og sundhedsskolen i Hillerød havde indskærpet over for de muslimske elever, at de slet ikke måtte bede i skoletiden - heller ikke i pauserne.

»Nogle ville have indrettet bederum på skolens område, og muslimernes bøn bliver meget mere synlig, fordi de i nogle tilfælde har lagt sig på gangarealerne og bedt, og religion og uddannelse hænger ikke sammen - det hører privatlivet til,« sagde hun.

Konvertitten Maria Fischer Walldorf beder selv fem gange om dagen og har også både gjort det i skoletiden og arbejdstiden. Hun stod torsdag frem i Radio24syv i programmet Reporterne og argumenterede kraftigt i mod forbuddet.

»Det kan jeg overhovedet ikke forstå. Jeg kan sagtens forstå dem, der siger, de ikke vil have det presset ned over sig. Religion er en privat ting. Det er ikke noget, man går hen og pådutter andre. Men man skal stadig have lov til at have det på samme måde selv. Man ikke skal presse deres religion ned over hovedet på andre, så er der ikke nogen, der skal presse noget ned over hovedet på mig. At jeg skal leve efter dansk kultur og ikke må bede,« sagde hun i programmet.

Hun fortæller, at hendes svigerinde stillede sig diskret bagerst i klassen og bad og havde spurgt de andre i klassen, om det er i orden i forvejen. For for nogle muslimer er bønnen meget vigtig. Og det er også vigtigt, at man beder fem gange om dagen.

»Bønnen i islam, det er noget af det vigtigste og noget, der betyder rigtig meget. Det er noget, vi har kært. Det er noget, der hjælper os igennem dagen og giver os glæde. Jeg kan ikke se, hvorfor det er noget, man skal gå på kompromis med. Vi stiller os ikke midt i klassen og beder. Vi stiller os ikke midt på gangen, så folk ikke kan gå forbi,« siger hun.

Hun ville også søge et andet arbejde, hvis hun ikke måtte bede på sin arbejdsplads. Hun mener ikke, der er noget farligt i at bede og kan ikke forstå, at det støder folk, at hendes svigerinde beder i pauserne.

»Fordi jeg ser en person sidde og spise en leverpostejsmad i deres pause, så føler jeg mig jo heller ikke presset til, at jeg skal spise en leverpostejsmad. Man skal have lov til at være forskellige, man skal have lov til at gøre de ting, man nu synes, man skal gøre i pauserne. Og det er ikke noget, der som sådan vedkommer andre.«

Maria Fischer Walldorf tror, at folk har det sværere med islamiske bønner frem for kristne i det offentlige rum.

»Kristne sidder og folder deres hænder. Det er det, de er vant til. I Danmark kan vi godt lide det, vi er vant til. De er ikke vant til at se den måde, muslimer beder på. Der er ikke noget mere farligt i det, det er lige så stille. Der er ikke nogen, der kan høre noget, man hvisker det, som man gør i en kristen bøn, og man står faktisk bare og passer sig selv. Så kan det godt være, man står på en anden måde, end man gør i den kristne bøn, men det er ikke noget, der burde genere andre.«

Andre læser også