Museet lukker, og alle kunstværker kommer på nettet. Sådan lød det, da Statens Museum for Kunst tog gas på deres gæster.

'Vi lukker museet. Al kunst kommer på nettet, og her har du i øvrigt et ægte maleri. Vi skal ikke brug det længere.'

Sådan lød det for nylig, da Statens Museum for Kunst gassede deres besøgende med skjult kamera.

Det lyder som en aprils-nar, men faktisk var det led i museet branding for at sætte fokus på museets nye digitale indgange til at opleve kunst. 

Derfor bildte museets medarbejder et par af gæsterne ind, at museet var lukket, solgt til en rigmand, og at man ikke længere havde brug for kunstværkerne, da man nu kan opleve dem på nettet. Naturligvis til stor forundring for gæsterne.

Statens Museum for Kunst satser over en fem-årig periode på at bringe museet helt i front med digital kunstformidling. Visionen er at udvikle digital museumspraksis, der ansporer brugernes lyst til kunst.

- Som Danmarks hovedmuseum for billedkunst forpligter vi os til at folde kunsten ud, så alle i landet kan få glæde af den. Digitale medier er en hjørnesten i SMK's kunstformidling og rummer nogle potentialer, som vi er i fuld gang med at opdage og gøre brug af. Og som gør det let og interessant at dykke ned i kunsten, hvor som helst og når som helst, siger Susanne Rydahl, marketingansvarlig på Statens Museum for Kunst.

Du kan læse mere på museets hjemmeside smk.dk og se video af fupnummeret her.