Se logoet i bunden af artiklen.

Nationalmuseet skal have nyt logo, der signalerer oplevelser fremfor bureaukrati.

Næppe er de ansatte på Nationalmuseet færdige med at sætte det gamle logo på brevhoveder, skilte, kuglepenne og t-shirts, før den nye direktør, eliteforsker og eventyrer, Rane Willerslev, vil erstatte det med et nyt logo. Det gamle er fra 2013 skabt af e-Types.

»Der er ikke det, der ikke er galt med det logo. Det ligner noget, der kommer fra et ministerium. Det er simpelthen så røvsygt. Det nytter ikke noget, at man signalerer bureaukrati frem for oplevelser.«

Der er en ny sherif i byen, med andre ord. Han vil gøre Nationalmuseet mere kommercielt og udadvendt for at tiltrække publikum. Men det er lettere sagt end gjort at ændre den visuelle identitet for en stor hæderkronet institution med tilhørende besøgssteder som Kongernes Jelling, Kronborg, Christiansborg og Frilandsmuseet.

Et nyt logo vil blive et led i en større branding diskussion på museet, fordi Nationalmuseets mange besøgssteder gerne vil markerer sig individuelt, mener den nye museumsdirektør.

»For forbrugeren er det fløjtende ligegyldigt, om han eller hun ved, at Frilandsmuseet og Kronborg er en del af Nationalmuseet.«

Han forestiller sig, at »hovedmuseet« i Prinsens Palæ i Ny Vestergade kunne have solvognen i sit logo, og i Kongernes Jelling ville det være oplagt med Jellingstenen, mener han. Uden at have lagt sig fast på en bestemt stil, streg eller farver kunne Rane Willerslev godt tænke sig, at både Nationalmuseet i Prinsen Palæ og alle de andre nationale museer fik hver deres logo og visuelle identitet med en gennemgående stil.

»Lidt lige som DR, hvor man har de forskellige kanaler som Ramasjang og Ultra, der har logoer, der træder tydeligt frem, men med en tydelig DR-stil.«

Som gennemgående logo for alle Nationalmuseets museer og besøgssteder forestiller Rane Willerslev sig, Nationalmuseet skrevet med bogstaver med en kongekrone.

»Lidt a la det man oprindelig havde men ikke det samme, for det lignede for meget Post Danmark,« siger Rane Willerslev.

»Min holdning er, at Nationalmuseet er Prinsens Palæ. Det er det, folk forstår ved Nationalmuseet. Det museum, der ligger inde i byen. Men det er også det samme som hele organisationen, for det er her ledelsen sidder. Det er moderskibet. Dødsstjernen, hvor jeg er Darth Vader. Og så er der satellitterne derude, hvor hver institution skal skille sig ud.«

Rent administrativt giver det mening med et fælles logo, mener den nybagte museumsdirektør.

»Men det er jo ikke administrationen, der besøger Frilandsmuseet. Går man på Frilandsmuseet, så er det for at besøge det unikke museum. Besøgsstederne skal kunne markere sig individuelt.«

På spørgsmålet om han har mødt modstand mod at ændre Nationalmuseets logo igen så kort tid efter sidste gang, svarer Rane Willerslev:

»Nej, kun træthed. For det er et stort arbejde at erstatte et logo, alt fra brevpapir til t-shirts skal jo skiftes. Det logo, der er nu er så ukendt, at ingen vil lægge mærke til, at det er væk.«

Rane Willerslev håber, et nyt logo kan være på plads inden jul.

Nationalmuseet logo.
Nationalmuseet logo. Foto: Nationalmuseet
Vis mere