Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

25.000 nye t-shirt er kasseret fordi undervisningsministeriet har fået nyt navn og logo.

De mange t-shirts for samlet 550.000 kr. blev fremstillet til uddeling til skoleelever i forbindelse med fraværskampagnen ’Godt du kom’ og var allerede bestilt af en tidligere borgerlig minister inden Folketingsvalget i september.

Den nye regering valgte at omdøbe misteriet til Ministeriet for Børn og Undervisning og da de farverige t-shirts var påtrykt det tidligere ministeries logo, mente man derfor, at de var ubrugelige.

LÆS OGSÅ: 

- Vi havde allerede fået bestilt, trykt og produceret de mange t-shirts - det drejer sig om 25.000 herre og dame t-shirts med det gamle Undervisningsministeriets logo. Da ministeriet i mellemtiden havde ændret navn i forbindelse med regeringsskiftet til Ministeriet for Børn og Undervisning, så vurderede vi, at t-shirtsene ikke længere kunne bruges, siger kontorchef Ole Hvilsom Larsen.

Kampagnen 'Godt du kom' fik sit gennembrud på grund af en sang lavet af Rasmus Seebach og en musikvideo, hvor skuespilleren Rasmus Bjerg spiller hele tre forskellige lærere, der indtrængende opfordrer eleverne til at komme til timerne. Men t-shirtene røg altså ud.

- Det er brandærgerligt, men da t-shirtsene ikke længere kunne bruges, er de altså blevet kasseret. Vi mente ikke længere vi kunne bruge dem også selv om de var drønsmarte og i kampagnens farver, siger han.

LÆS OGSÅ:

Børn- og Undervisningsminister Christine Antorini (S) blev ikke spurgt inden de mange nye t-shirts røg ud og det ærgrer hun sig over.

- Jeg er ikke blevet orienteret om beslutningen og jeg er også uenig i den. Jeg har ikke nogen fine fornemmelser om hvorvidt der står Undervisningsministeriet eller Ministeriet for Børn og Undervisning på t-shirts’ene, skriver hun i et citat til B.T.

De kasserede t-shirt med budskabet mod pjækkeri er i stedet blevet givet til Dansk Røde Kors, der så kan dele dem ud til børn ved deres nødhjælpsprojekter.

- Vi kan nok finde nogle afrikanske børn til t-shirtsene, siger generalsekretær Anders Ladekarl.

Sagen om de mange t-shirts, der er blevet kasseret på grund af et forkert logo, vækker forargelse i Folketinget.

- Det er jo fuldstændig skørt, at man har brugt penge penge på så mange t-shirts, som man bare har smidt ud. Skolebørnene er jo ligeglade med ministeriets logo, siger de konservatives undervisningsordfører Mai Henriksen.

Samme melding kommer fra Enhedslistens Rosa Lund, der dog er glad for at ministeren selv har erkendt fejlen:

- Det er et vildt overforbrug. For eleverne handler det jo om budskabet om, at man skal passe sin skole, siger hun til B.T.

Liberal Alliance kalder kampagnen 'pinlig'..

Hvad mener du? Hvor vigtigt er det, at de mange t-shirts har det rigtige navn og logo påtrykt?

Deltag i debatten herunder. De bedste indlæg bliver bragt i B.T.

Andre læser også