Coca-Cola har ikke fået særbehandling af Fødevarestyrelsen i sag om kampagne mod at drikke for meget sodavand. Minister forsvarer ændring af kampagnen.

Fødevarestyrelsen har ikke ændret kampagne efter pres fra Coca-Cola. Styrelsens chef og fødevareminister Eva Kjer Hansen (V) afviser nu, at myndighederne har ladet sig skræmme til at ændre udseendet af en kampagne, der skal få børn og unge til at drikke mindre sodavand og saft.

Styrelsen fik godt nok en henvendelse fra læskedrikgiganten, men beslutningen om at ændre kampagne skete efter nøje overvejelser.

- Fødevarestyrelsens egne jurister kigger på det for at være sikre på, at det ikke ender med en sag om varemærker. Derfor ændrede de lidt på kampagnen. Det handler dybest set om, at styrelsen hverken skal reklamere positivt eller negativt for et firmas produkter, siger Eva Kjer Hansen.

I første udgave af den omstridte kampagne optræder billeder af flasker, der kan ligne læskedrikgigantens populære drik. Formen blev ændret, og det er der ifølge Eva Kjer Hansen intet underligt i.

- Det skulle handle om, at unge maksimalt skal drikke en halv liter om ugen. Det skulle ikke være en diskussion af varemærker. Det har kostet 8000 kroner i det hele, siger ministeren.

Kampagnen "Max en halv liter om ugen" henvender sig til børn og unge via hjemmesider og cirka 70.000 særlige postkort - de såkaldte gocards. Henvendelsen fra Coca-Cola betød ifølge Eva Kjer Hansen, at der er ændret design på hjemmesider og omkring 30.000 gocards.

/ritzau/