Det bliver mere og mere populært at dele sin bil med andre, når man for eksempel skal fra Aarhus til København. En ny samkørsels-app gør det nemmere at hoppe ind som fremmed passager.

Klokken 11 om formiddagen kører Ulla fra sit hjem i Vanløse til den nærmeste tankstation. Ikke for at tanke benzin, men for at samle tre passagerer op, som alle skal mod Aarhus.

Hun skulle egentlig køre alene, men har ved hjælp af sin smartphone annonceret tre ledige sæder til 100 kroner stykket. Det har fået flere interesserede til at henvende sig, og hun har lavet en aftale med tre af dem.

Ulla er en fiktiv person, men et eksempel på fænomenet samkørsel, som langsomt spreder sig. Fra forældre over studerende til visionære politikere. For perspektiverne er mange. Samkørsel gør det billigere for f.eks. musikinteresserede rundt om i landet at tage til koncert i Herning. Det gør det også nemmere for forældre at arrangere fællesudflugter med børnene.

Berlingske skriver torsdag, at samkørsel kan være med til at reducere CO2-udslippet, begrænse trafikken på vejene, mindske behovet for parkeringspladser og gøre folk mere uafhængige af offentlig transport, hvis man bor i en flække på landet.

Iværksætterfirmaet Ants har siden marts haft en samkørsels-app til iPhone med 1.000 brugere, hvor man både kan tilbyde og søge om kørelejlighed, som bliver vist på ens telefon med tidspunkt og sted. Nu har også oliegiganten Statoil set lyset i samkørsel og er gået sammen med med Ants om en ny app til både iPhone, androidtelefoner og internettet kaldet »Statoil Rideshare«.

- Vi forbruger i stigende grad i fællesskab frem for individuelt. Vi ønsker at udbyde en tjeneste, som kunderne føler har værdi. En tankstation skal ikke blot være et sted, hvor man tanker sin bil op og køber en kop kaffe, siger Per Brinch, direktør for PR og kommunikation i Statoil til Berlingske.

Med medarbejdere og videoovervågning på tankstationerne kan passagererne føle sig mere trygge, når de beslutter sig for at mødes med fremmede mennesker for at krydse for eksempel Storebælt. Desuden minder den nye app om et socialt medie, hvor man både kan skrive offentligt og privat og komme ind på hinandens LinkedIn og Facebookprofiler og dermed danne sig et forhåndsindtryk.

Aleksander Soender, direktør i Ants, vurderer, at der er vækst i samkørsel og ser – ud over samarbejdet med Statoil – andre forretningsmuligheder.

- Vi arbejder på en model, hvor køb af fodboldkampe og koncerter på internettet går hånd i hånd med køb af samkørsel. Det vil arrangørerne være interesserede i, fordi appen kan reducere antallet af biler og dermed udgifterne til omkostningstunge parkeringspladser, siger Aleksander Soender.

Han forventer, at op mod 30.000 mennesker har downloadet den nye app inden nytår.

Ants er en del af en større bølge herhjemme. Den danske hjemmeside gomore.dk har eksisteret siden 2005, og her er princippet om kørelejlighed det samme. Gomore.dk har i skrivende stund 55.000 medlemmer og næsten 1.000 lift, som det er muligt at hoppe på. Omkring 100 mennesker benytter sig hver dag af tilbuddene, og ifølge gomore.dk sparer de hvert år Danmark for over 3.000 ton CO2.

- Samkørsel er godt for miljøet, transportprisen og trafikmængden. Det er et koncept, der kun gør godt, og derfor vil folk tale pænt om det. Udfordringen er at få mange mennesker til at bruge det, siger presseansvarlig i gomore.dk Matias Møl Dalsgaard til Berlingske.

Der sidder kun én person i ni ud af ti biler i myldretiden, så der kan godt gå tid, før folk begynder at hoppe ind i fremmede menneskers biler, lyder vurderingen fra den grønne tænketank Concito.

Selv om en app er et skridt på vejen for mere samkørsel, skal der overvindes nogle psykologiske barrierer, før folk for alvor tager det til sig.

- Det går fremad, for vi kan efterhånden godt låne hinandens biler. Men det kræver nogle gode historier og oplevelser fra folk, der har prøvet samkørsel. For tænk nu, hvis de andre i bilen er dumme at høre på, siger Susanne Krawack, chefkonsulent i Concito.

Ud over effekten af brugernes gode erfaringer med samkørsel kan benzinpriserne få folk til at rykke sammen på sæderne. For jo dyrere det bliver at køre en kilometer, desto mere attraktivt bliver det at udbyde de ledige pladser, lyder det fra Concitos chefkonsulent.

»Og så kan det jo være, at folk opdager, at det er hyggeligt frem for frygteligt at tage andre med i sin egen bil,« siger Susanne Krawack.

SMS

Hitter på Facebook

Mere fra Få første måned for 9 kr.