I de seneste uger har reklamer fra Boeings Super Hornet jagerfly prydet busstoppesteder over hele landet, men skal man tro den forhenværende chef for Flyvestation Skrydstrup Michael Fleischer, så er flyet gammelt og for dyrt af vedligeholde. Joint Strike Fighter er det rigtige valg.

»Jeg har ingen følelser eller økonomiske interesser i nogen af de tre kandidater. Jeg har fløjet jagerfly i 30 år og følger nyanskaffelsen fra sidelinjen som pensioneret oberst. Det er min klare opfattelse, at Joint Strike Fighter (JSF) er det eneste fornuftige valg. Det forlyder, at det også er det billigste fly.«

Sådan skriver Michael Fleischer i sit debatindlæg i Berlingske mandag.

Den tidligere jagerpilot har fløjet jagerfly i 30 år og er overbevist om, at Joint Strike Fighter-flyet er det rette valg som arvtager for de 44 F-16-fly, som Danmark i øjeblikket råder over. Samtidig fremhæver han flere andre landes valg af Joint Strike Fighter-flyet.

»JSF er p.t. bygget i mere end 200 eksemplarer og bliver klar til kamp i år i det amerikanske flyvevåben. (...) To af Danmarks allierede og samarbejdspartnere i de 36 år, som Flyvevåbnet har opereret med F-16, Holland og Norge, har valgt og flyver nu med JSF.«

Ifølge Michael Fleischer vil Danmark være nødsaget til at købe minimum 30 nye jagerfly, hvis man fortsat vil vedligeholde det samme operative niveau.

Desperat reklamekampagne

Michaels Fleischers debatindlæg kommer i kølvandet på den landsdækkende reklamekampagne, som Boeing har sat i værk for at få Danmark til at vælge jagerflyet Super Hornet.

I kampagnen påstår Boeing blandt andet, at Super Hornet-flyet skulle være det billigste af de tre flytyper, som Danmark skal vælge imellem. Ifølge Boeing skulle flyet være omtrent 20 milliarder billigere end konkurrenternes, mens det samtidig vil medvirke til at skabe 10.000 arbejdspladser i Danmark, forlyder det.

Men kampagnen er i virkelig et »desperat forsøg« på at sælge Danmark et fly, der er både gammelt og svært at vedligeholde, skriver Michael Fleischer i sit debatindlæg.

Ifølge Ritzau anslås det, at indkøbet af nye kampfly vil beløbe sig til mellem 20 og 30 milliarder kroner alt efter typevalg og antal. Hertil kommer mellem 60 og 90 milliarder kroner i drifts- og vedligeholdsudgifter over de 40 år, som flyene forventes at holde.