Metroselskabet og Københavns Kommune flytter nu tegnestuerne ud til borgerne for høre deres mening om indretningen af Københavns nye metrostationer.

Skal bylandskabet ved de nye metrostationer i København være grønnere? Og kan problemerne med pladsen til at parkere sin cykel afhjælpes med et robottårn, der automatisk parkerer din cykel i en bås?

Både løse idéer og konkrete forslag bliver budt velkommen, når landskabsarkitekterne bag den nye Metrocityring i København de næste mange lørdage rykker ud til borgerne for at skabe dialog om det milliardstore projekt. Det er nyt, at borgerne nu kan komme helt tæt på menneskene bag det kæmpestore projekt.

Lise Lind, der er chefarkitekt i Metroselskabet, er positivt overrasket over borgernes lyst til at deltage i dialogen omkring Metrocityringen. Hun mener, at arrangementerne er med til afmontere borgernes frygt for det kæmpestore byggeri.

- Vi har allerede fået over hundrede kommentarer fra vores første besøg på Nørrebro, så det har virkelig vist sig at være en succes, siger Lise Lind. Hun fortæller, at forslagene især drejer sig om cykelparkeringen og de grønne arealer ved de nye metrostationer.

Per Nielsen fra Brønshøj kalder dog borgerinddragelsen for en "skinproces". Han tror ikke, at det fungerer som direkte dialog med borgerne, men blot som information.

- Det er godt, at man prøver at indrage borgerne. Men det er lige meget, om hundrede mennesker skriver idéer i en bog, for i så stort et projekt er beslutningerne i virkeligheden taget på forhånd, siger Per Nielsen.

Byggeriet med den nye Metrocityring forventes at stå færdigt i 2018.

/ritzau/