Larmen fra metrobyggeriet kommer til at overskride grænseværdierne for støj. Derfor pålægges Metroselskabet at finde en strategi for støjdæmpning.

Byggeriet af den nye Metro Cityring bliver en larmende affære. Både i dag- og nattetimerne vil larmen i perioder overskride den maksimale støjgrænse, og det bekymrer de to berørte kommuner, København og Frederiksberg. Derfor stiller de krav om, at Metroselskabet udarbejder en strategi for at skåne ørerne hos byggeriets naboer.

- Samlet set vurderes støjbelastningen at være problematisk, da anlægsarbejderne foregår i op til fem år og berører mange mennesker, skriver kommunerne i miljørapporten over det kommende byggeri, den såkaldte VVM-redegørelse.

Redegørelsen understreger yderligere, at der på støjområdet skal gøres en særlig indsats, "idet der lokalt kan blive tale om væsentlige støjgener".

Metroselskabet sidder ikke støjproblematikken overhørig og er opmærksom på, at der skal dæmmes op for lydforureningen.

- Støjgenerne kan nedbringes med en række tiltag alt afhængig af, hvilke maskiner og arbejdsmetoder, der anvendes - samt af støjforholdene på de enkelte byggepladser, forklarer Metroselskabet, og nævner blandt andet støjafskærmning og støjisolering af huse.



/ritzau/