Tre danske studerende hev med deres menstruationskop til afrikanske kvinder stikket hjem ved en anerkendt iværksætterkonkurrence i USA.

Millioner af kvinder i verdens udviklingslande har ikke råd til hygiejneprodukter som tamponer og menstruationsbind.

Men det skal en billig såkaldt menstruationskop lave om på.

Bag menstruationskoppen står tre studerende fra Copenhagen Business School, Maxie Matthiessen, Julie Weigaard Kjær og Veronica D´Souza, og ved den internationale konkurrence Global Social Entrepreneurship Competition, der netop er blevet afholdt i USA, fejede de alle konkurrenter af banen og inkasserede førstepræmien og en check på 12.500 dollar svarende til knap 75.000 kroner.

Menstruationskoppen, der har fået navnet Ruby Cup, startede som et skoleprojekt på CBS i 2011. I dag bor de tre studerende i Kenya for at udbrede koppen, der er en billigere version end de menstruationskoppe, der allerede findes, til afrikanske kvinder.

For den begrænsede adgang til hygiejneprodukter i forbindelse med menstruation er et stort problem for de afrikanske kvinder, der ofte må ty til løsninger, der er direkte sundhedsskadelige.

- Vi har set eksempler på kvinder, der brugte mudder, bark eller et stykke af en madras i stedet for et bind. Man taler ikke med sin mor om det, der er ikke noget undervisning, og flere af de kvinder, vi har snakket med om menstruation, har aldrig haft en samtale om det før, siger Veronica D´Souza.

- De kvinder, der har råd til det, bruger bind. Men det er dyrt for dem, og det er tit, det ikke bliver prioriteret i månedsbudgettet. For kvinderne betyder det, at de må blive hjemme fra skole eller arbejde, og det gør det til en barriere for landenes udvikling, siger hun.

Ruby Cup kommer til at koste mellem 6 og 9 dollar, og så holder den i 10 år.

Maxie Matthiessen, Julie Weigaard Kjær og Veronica D´Souza har fået vejledning af den danske virksomhed Coloplast i forbindelse med udviklingen af menstruationskoppen. Den første udgave af koppen kom i juni sidste år – men virkede ikke – i dag er fjerde version på gaden, og til maj skal de første kopper sælges til de kenyanske kvinder, som projektet bliver kørt i tæt dialog med.

- Vi udvikler vores forretning sammen med kvinderne. Det er dem, der ved, hvordan tingene fungerer, og hvordan man skal kommunikere omkring emner som menstruation. Vi har spurgt, hvordan skal vi sælge den, hvor meget må den koste, hvordan skal indpakningen se ud, siger Veronica D´Souza, der for eksempel peger på, at det er afgørende, at koppen ikke bliver stemplet som et produkt til fattige.

- Hvis kvinderne og pigerne føler, at de får en kop, fordi de er fattige og ikke har råd til bind, så er der ingen, der gider at bruge dem, derfor vil koppen også blive solgt for 25 dollar over nettet, så det ikke kun bliver et produkt til fattige, siger Veronica D´Souza.

Med projektet - og prisen - er pigerne godt på vej til at udleve deres drøm om at gøre »noget godt for verden«, samtidig med at de kan leve af det.

- Vi vil gerne være menstruationsmillionærer, siger Veronica D´Souza med et grin.

- Selvfølgelig vil vi gerne blive rige på det en dag, men først og fremmest vil vi gøre kvinderne rigere. Det gør vi ved at være med til at nedbryde et stort tabu, og samtidig skaber vi lokale arbejdspladser, fordi det er lokale kenyanere, der bliver uddannet som sælgere af produktet, siger hun.

Med de midler pigerne har på nuværende tidspunkt, har de mulighed for at fortsætte endnu et år. I løbet af det første år, vil man alene sælge kopperne i Kenya, men målet er at lave franchisepakker og udvide konceptet til andre lande.

Se et billede af koppen HER