Trods balladen i Cannes ser det ud til, at "Melancholia" kan sælge langt over en million billetter i udlandet.

"Melancholia", Lars von Triers seneste værk, ser ud til at blive instruktørens bedst sælgende film i udlandet i de seneste mange år.

- Ud fra, hvad vores distributører fortæller os, regner vi med, at den uden for Danmark kommer til at sælge langt over én million billetter, siger Peter Aalbæk Jensen, von Triers kompagnon og direktør i Zentropa.

Han konstaterer, at filmens succes dementerer enhver frygt for, hvilke konsekvenser begivenhederne under dette års festival i Cannes kunne få, dels for billetsalget til "Melancholia", dels for finansieringen af instruktørens kommende film.

På grund af kontroversielle udtalelser om Adolf Hitler på den officielle pressekonference blev Lars von Trier erklæret for uønsket af festivalens ledelse.

"Melancholia" fik dog lov at fortsætte i konkurrencen, og Kirsten Dunst blev hædret med prisen for bedste kvindelige hovedrolle for sin indsats i filmen.

- Forløbet viser, at Lars von Trier tilsyneladende er tilgivet, og at hans undskyldninger er blevet accepteret, også af publikum, vurderer Peter Aalbæk Jensen.

"Melancholia" havde premiere i Frankrig i sidste uge. Den blev modtaget med flotte anmeldelser i en række førende medier, og den franske distributør oplyser, at filmen onsdag havde solgt 126.000 billetter i biograferne.

Biograferne i Rusland har vist von Triers film siden midten af juli, og den rundede 200.000 billetter for få dage siden. I Danmark er den på knap tre måneder blevet set af 55.000.

I de kommende uger kommer filmen op i andre store lande som Tyskland, Spanien, Storbritannien og USA.

Peter Aalbæk fortæller, at Frankrig og Tyskland betyder meget i denne sammenhæng, fordi Zentropa her plejer at hente en stor del af finansieringen af Lars von Triers film.

- Det store udlandssalg gør godt i vores altid skrantende selskabs slunkne kasse, slutter Zentropas direktør.



/ritzau/