Hov, giv os lov at afspille artiklen. Den er klar, når du har klikket 'Tillad alle'
Hvornår har du sidst fået undersøgt din bil for rust? Og ikke bare undervognen, men helt inde bagved de beskyttende plastplader?
For det er netop her, at der ifølge flere eksperter kan ophobbe sig overset fugt, kondensvand og snavs, der kan skabe rustdannelse, hvilket har store konsekvenser for bilens sikkerhed og ikke mindst pengepungen.
Problemet er også, at de færreste forbrugere kender til problemet, og for mange værksteder bevist fravægler den grundige rustbehandling bag pladerne.
»En korrekt undervognsbehandling kræver, at man først fjerner bundplader og inderskærme fra bilen. Problemet er, at der er mange, som ikke gør dette. Markedet inden for rustbehandling er desværre en smule råddent, hvilket betyder, at selvom vi er mange, der vil forbrugerne det bedste, så er der også en del som desværre kun er ude på at tjene penge. Og det ser vi konsekvenserne af dagligt,« forklarer Stine Westerskov, der er direktør i Fyns Undervognscenter.
Det er også i hulrummene bag plastpladerne, at autoværkstederne har fundet mere eksotiske fund, der tæller både fuglereder, døde fugle og døde mus.
Én af de mekanikere som også har fundet lidt af hvert under et eftersyn er Svend Aage Vad fra Dinitrol-værkstedet i Vejle.
»Når jeg adskiller biler for at lave sprøjteskemaer for Dinitrol, oplever jeg tit de her svampe, som er fyldt med vand, og plastplader, der er fyldt med fugtigt skidt. Nogle gange finder vi endda også fuglereder og andre mærkelige ting, som på ingen måde hører til i bilers undervogne. Det viser bare, hvor meget skidt, der rent faktisk samler sig bag de her plastplader, som efter min mening har lige så store ulemper som fordele for bilerne,« siger Svend Aage Vad.
Udover en fuglerede har andre autoværksteder, der foretager rustbehandlinger, fundet hele, døde fugle og mus samt intet mindre end en voksende kornplante. De opsigtvækkende fund er gjort bag plastpladderne på en bils undervogn, der er udstyret med pladerne for at give mindre vindmodstand og spare på brændstoffet. Det er dog også her, at vand og fugtigt snavs ophober sig i hulrum og i lyddæmpende svampe, hvilket får mange af bilens dele til at ruste.
Og det gælder også fabriksnye biler, hvor man har kunne samle helt op til 10 liter kondensvand bag undervognens plastplader, i hulrum og i lyddæmpnede svampe.
Årsagen til at både vand, fugle og fuglereder kan gemme sig i bilens undervogn skyldes, at mange autoværksteder ikke afmonterer plastpladerne med mindre kunden beder om det.
Og når først skaden er sket, så koster det. Rustbehandlingscenteret Dinitrol vurderer, at det kan koste alt fra 4-7.000 kroner afhængig af bilmodel og rustdannelse.