Det er ikke i orden at give bonuspoint, når man køber håndkøbsmedicin, har Sundhedsstyrelsen slået fast. Derfor har Matas nu standset sin ordning.

Hovedpinepiller og næsespray har indtil nu udløst bonuspoint, hvis forbrugerne købte dem i Matas. Men ordningen på håndkøbsmedicin er i direkte strid med reklamebekendtgørelsen, og derfor har Sundhedsstyrelsen krævet, at Matas standser belønningen af kunder. Det skriver politiken.dk.

Derfor kan man nu ikke længere få bonus sammen med den smertestillende medicin.

- Vi har simpelthen fejlfortolket reglerne, vi troede, at det var i orden at tilbyde kunderne en præmie, men det er Sundhedsstyrelsen ikke enig i. Derfor har vi nu rettet ind, siger Matas’ informations- og miljøchef, Henrik Engberg Johannsen, til politiken.dk.

Siden slutningen af 2010 har Matas i farvestrålende reklamer lokket kunderne med bonuspointene, som gennem Club Matas kunne bruges til »eksklusive arrangementer, spændende konkurrencer og en pointshop med lækre præmier«.

Men reklamer for lægemidler må ikke rumme tilbud om gaver eller præmier, fordi det kan føre til et »unødvendigt merforbrug« af lægemidler, slår Sundhedsstyrelsen fast i afgørelsen, som Matas fik fredag.

Det er Apotekerforeningen - som bad myndighederne se på de salgsmetoder, Matas brugte - glad for.

- Med pointsystemet gør Matas medicin til en slagvare, som skal lokke borgerne til at købe mere, og det er en direkte farlig tilgang til medicin, siger Apotekerforeningens formand, Niels Kristensen, til politiken.dk.