Mere end halvdelen af de elever, der i folkeskolen bliver betegnet som »funktionelle analfabeter«, kommer i gang med en uddannelse, viser undersøgelse.

Seks ud af 10 af de elever, der scorer lavest i Pisa-undersøgelserne, er ifølge en undersøgelse fra Aarhus Universitet i gang med eller har afsluttet en ungdomsuddannelse, tre år efter de forlod folkeskolen, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

På ungdomsuddannelserne er det i dag muligt at hjælpe de dårlige læsere til en studentereksamen eller et svendebrev ved hjælp af eksempelvis læsekurser og it-programmer, der kan læse tekster op på elevernes computer.

- I dag siger vi, at hvis de selv har viljen, kan vi hjælpe dem til at blive studenter, siger Jens Boe Nielsen, formand for gymnasierektorerne, til avisen.

Han bakkes op af Peter Amstrup, formand for lederne på erhvervsskolerne:

- Det viser sig, at mange af dem rykker sig meget på kort tid, når de kommer ind i et andet miljø, hvor der for eksempel er flere praktiske øvelser. Mange af dem bliver jo glimrende håndværkere.

Noemi Katznelson, leder af Center for Ungdomsforskning, er ikke overrasket over, at de dårlige læsere klarer sig godt.

- Det er meget sjældent, at det kun er læseproblemer, der er årsag til, at unge ikke kan klare en uddannelse. Det skyldes en vifte af sociale og psykiske problemer. For politikere er læseproblemer et håndgribeligt problem, som de kan gøre noget ved. Men den indsats kan ikke stå alene. Der skal blandt andet også en mere varieret skoledag til, siger hun til Morgenavisen Jyllands-Posten.