Supermarkeder tager utraditionelle metoder i brug for at få gang i salget - en metode kan være afdelinger rettet specielt mod mænd.

I flere lande findes der særlige afdelinger rettet mod mænd i supermarkederne. Og snart kan det også være en realitet i Danmark, skriver Kristeligt Dagblad.

På en særlig indkøbsgang i supermarkedet New York City’s Westside Market kan mændene hurtigt danne sig et overblik over eksempelvis barberblade og kødvarer, så de ikke er nødt til at skulle hele butikken igennem. Mænds indkøb er nemlig tilsyneladende mere målrettede og mindre impulsive end kvinders, og derfor sætter mændene pris på at kunne forlade supermarkedet hurtigt igen.

I Storbritannien findes der allerede adskillige supermarkeder med afdelinger rettet mod mænd, og i Danmark vil de store supermarkedskæder også gerne gøre det lettere og hurtigere for mændene at købe ind.

Det bekræfter Maia Sejersen, kommunikationskonsulent i Dansk Supermarked, Danmarks største detailkoncern, som blandt andet tæller kæderne Føtex, Bilka og Netto.

- Vi forsøger i højere grad at tage højde for, at nogle kunder ikke har lyst til at gå rundt og ose. De har en liste med og vil hurtigt ind og hurtigt ud igen og har ikke lyst til at skulle hele butikken igennem for at komme frem til mælken. I Føtex er vi lige nu i gang med et udviklingsprojekt, der skal gøre det muligt at komme hurtigere rundt, forklarer hun.

Og hos COOP Danmark A/S siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen også, at mændene skal have større opmærksomhed.

Derfor er det da også kun et spørgsmål om tid, før man vil finde mandeoaser i danske dagligvarebutikker, vurderer direktør i trendinstituttet Pej Gruppen, Louise Byg Kongsholm:

- Mænd har det bedre med en hurtig løsning og vil gerne have indkøbene overstået. De kan ikke kapere at have 14 forskellige slags ketchup at vælge imellem. Derfor vil mænd også fremover vælge det supermarked med den mest overskuelige indretning, hvor de hurtigst muligt kan komme ud igen, siger hun til Kristeligt Dagblad.

Der ligger dog ikke ren barmhjertighed bag supermarkedernes herreafdelinger. En amerikansk undersøgelse viser, at langt flere mænd end tidligere køber ind på vegne af familien - fra 1985 til 2011 er tallet steget fra 14 til 31 procent.