Danskerne er dybt afhængige af deres mobiltelefon og bruger den flittigt, herunder på toilettet, ved middagsbordet og på dates, viser en undersøgelse.

Selv om juleferien for mange står i familiens tegn, kan man være helt sikker på, at mobiltelefonen ikke bliver gemt væk i familiehyggen. Det viser en ny analyse, som YouGov har foretaget for Telia, der også viser, at kvinders mobilvaner er mere varierede end mænds.

Markant flere kvinder end mænd kommunikerer således på sociale medier som Facebook, Twitter og Instagram via deres mobiltelefon, ligesom flere kvinder også hører lydbøger, spiller, fotograferer og filmer med mobilen.

Mænd er til gengæld mere tilbøjelige til at bruge mobilen som GPS og musikafspiller.

På trods af kvindernes varierede forbrug erkender flere mænd imidlertid, at de har svært ved at abstrahere fra mobiltelefonen. 69 procent af de adspurgte mænd har brugt telefonen på toilettet, 53 procent har besvaret opkald under en familiemiddag, mens 46 procent har brugt deres smartphone under et møde eller undervisning.

- Mobiltelefonen med dens mange muligheder er efterhånden blevet en fast del af vores tilværelse i et omfang, som intet andet teknologisk produkt tidligere har været. Som kommunikationsmiddel, spillekonsol, medieafspiller og internetbrowser giver den os mulighed for at blive underholdt og udfolde os, som vi vil, uanset om vi er til middag med familien, til møder eller sågar befinder os på toilettet eller i dobbeltsengen, siger Mette Honoré, kommunikationschef for Telia Mobility.

- Det medfører også, at vi individuelt tager hensyn og ansvar i forhold til, hvordan og hvornår vi bruger vores smartphones, tilføjer hun.

16 procent af kvinder - og dermed flere end mændene - indrømmer, at de ikke har kunnet lade mobilen være, mens de var i biografen, mens 14 procent har talt eller tastet på telefonen under en date.

Til gengæld står kønnene lige, når det handler om at have besvaret et opkald eller en SMS under sex. Det har fire procent af alle danskere gjort, herunder 11 procent af de 18-34-årige, viser undersøgelsen, som er foretaget blandt mere end 1.000 danskere.