Lisbet Riiber Høj har som tusindvis af danskere fået en ekstraregning ind af døren, efter at Nykredit-koncernen igen har hævet bidragssatserne. Hun mener, at Nykredit »malker« boligejerne.

Det var til stor frustration, at 44-årige Lisbet Riiber Høj åbnede brevet fra Totalkredit, der er en del Nykredit-koncernen.

Mere end 11.000 kroner om året bliver hendes boliglån nu dyrere, efter at Totalkredit pr. 1. juli hæver priserne på realkreditlån. Det gør Totalkredit, som de skriver i brevet, fordi realkreditselskabet »skal leve op til myndighedernes krav og markedets forventninger« til deres kapital- og indtjeningsforhold. Men den forklaring, mener Lisbet Riiber Høj, er »helt hen i vejret«.

»Jeg har lyst til at kalde Totalkredit for Totalarrogant. Jeg kan slet ikke forstå, at man kan drive en kommerciel virksomhed og så latterliggøre sine kunder med den forklaring, de kommer med. De skriver blot nogle få linjer i et brev, som de ikke fremlægger dokumentation for, og jeg står nu tilbage med en stigning på 40 procent i bidragssatsen. Det er stærkt kritisabelt,« siger Lisbet Riiber Høj, der bor i en ejerlejerlighed på Frederiksberg med sin mand og to børn.

Prisstigningerne fra Totalkredit kommer forud for en børsnotering af Nykredit-koncernen. Både prisstigninger og børsnotering er en del af Nykredits plan om at skaffe op mod 25 milliarder kroner over de kommende fem til seks år.

Lisbet Riiber Høj føler, at hun og de øvrige kunder betaler Nykredits børsfest.

»Jeg er ikke specielt forhippet på, at jeg skal betale for, at Nykredit vil på børsen, og at nogle, som har råd til at købe aktier, kan sidde og høste pengene. Jeg kan forstå dem, der investerer for at hjælpe et firma på fode, fordi de bidrager med noget, men når det så åbenlyst skinner igennem, at det bare er nogle penge, Nykredit malker boligejerne for, er det ikke særlig attraktivt,« siger hun.

De nye prisstigninger har medført en massiv protestbølge mod Nykredit. Tirsdag rundede Facebook-gruppen »Kritiske inter­essenter i Nykredit og Totalkredit« 5.000 medlemmer, og på anmeldersitet Trustpilot giver brugerne Totaltkredit en vurdering på 0,1 på en skala fra 0-10 med ord som »bondefangeri«, »skandale« og »pengesluger«.

»Frustrerende«

Hos Nykredit har koncernchef Michael Rasmussen »fuld forståelse for, at bidrags­forhøjelsen er frustrerende«.

»Det er derfor, at vi gør alt, hvad vi kan for at forklare, hvad baggrunden er. Vores mange rådgivere er klar med en forklaring, ligesom vi er i dialog med vores kunder på Facebook og har inviteret alle kunder til informationsmøder i de kommende uger,« skriver Michael Rasmussen i en mail.

Lisbet Riiber Høj overvejer nu at droppe sit F3-lån og forlade Totalkredit.

»Jeg har da lyst til at reagere, men jeg synes, at det er svært at gennemskue de scenarier, man kan komme ud i. Jeg skal lægge lån om til oktober, og der vil jeg i hvert fald overveje et banklån, hvis det kan give mig mere sikkerhed på sigt.«