Det udløste et ramaskrig blandt eleverne i en 7. klasse på Fløng Skole, da deres lærer Maria Roneklindt overbragte dem lærergruppens beslutning: I må ikke tage jeres smartphones med på lejrskole.

»Men så mister jeg jo mine streaks (at sende billeder til en ven via snapchat hver dag, red.)?!« udbrød en grådkvalt pige fra klassen ifølge Maria Roneklindt, som har skrevet om den svære og for eleverne upopulære beslutning i et debatindlæg i lærernes fagblad Folkeskolen.

Maria Roneklindt skriver, at hun indledningsvis var tilhænger af at tillade eleverne at tage deres telefon med på lejerskolen, fordi de kunne gøre brug af blandt andet GPS'en, kameraet og ringe til lærerne, når de var på egen hånd i byen. Men efter at have vejet fordelene op mod ulemperne valgte lærergruppen efter flere måneders overvejelser til sidst at bandlyse smartphones fra lejrskolen - præcis som de er i den daglige undervisning på Fløng Skole.

'Nu skal smartphones ikke gøres til syndebukke for alle problemer, vores unge slås med, men vi kan ikke lukke øjnene for, at det er enormt stressende at være ung i dag, og at smartphonen og det konstante pres om at være 'på' er en medvirkende årsag,' skriver Maria Roneklindt i debatindlægget, hvor hun understreger, at hun bakker op om beslutningen.

Det gør lektor ved Det Samfundsfaglige og Pædagogiske Fakultet Institut for Skole og Læring, Steen Grode, derimod ikke.

»Det bliver en underlig lejrskole, eleverne kommer på,« siger han til BT.

Begår en kæmpe fejl

Vi kontakter ham, fordi han i tråden under debatindlægget i Folkeskolen gav udtryk for, at smartphones i bund og grund ikke adskiller sig fra papir og blyant: begge dele er, argumenterer Steen Grode, teknologiske fremskridt, som giver os mennesker - herunder skolebørn - mulighed for at kommunikere med omverdenen.

»Skolerne begår en kæmpe fejl, når de forbyder eleverne at bruge deres smartphones på lejrskoler og i den almindelige undervisning. Bruger eleverne smartphonen med omtanke, er den et meget nyttigt instrument - også i undervisningsøjemed. Det handler om at gøre værktøjet til et instrument,« siger Steen Grode.

Han sammenligner det med at bruge en hammer. Hvis du ikke ved, hvordan den skal bruges, er den et værktøj, du kan svinge rundt med til mere skade end gavn. Men når du har lært at bruge den og ved, hvordan man gør, bliver den et særdeles nyttigt instrument, forklarer han.

»Hvis eleverne ikke kan finde ud af at bruge smartphonen som et nyttigt instrument på den lejrskole, så er det jo fordi skolen ved at forbyde telefonerne i den daglige undervisning har forsømt at lære eleverne, hvordan man bruger dem med fornuft,« siger Steen Grode.

Lektoren understreger, at også forældrene skal være gode rollemodeller for deres børn og lære give dem et fornuftigt forhold til den moderne teknologi. Eksempelvis nytter det ikke, at mor eller far ringer midt i skoletiden, eller når de er på lejrskole. Her må det være op til lærerne at afgøre, hvornår eleverne kan ringe hjem.