Der er godt nyt for de for de mange trafikanter, der oplever at måtte stå på bremsen eller sidde fast i en kø, fordi en lastbil i sneglefart er ved at overhale en anden lastbil på motorvejen. Det oplyser TV 2.


Et forsøg med at forbyde de såkaldte elefantoverhalinger på motorvejen mellem Skærup og Skanderborg har nu kørt i et år. Og selv om erfaringerne har vist, at trafikken ikke bliver afviklet hurtigere, end før forbuddet trådte i kraft, bliver forsøget nu udvidet til fire nye strækninger. Det fortæller Socialdemokraternes trafikordfører Rasmus Prehn (S). - Forsøget har vist, at forbuddet giver mere tryghed på vejene, og at det tager trykket af trængslen, så af hensyn til andre trafikanter, sikkerheden og fremkommeligheden udvider vi nu forsøget. Af hensyn til transporterhvervet vil forbuddet dog kun gælde i myldretiden, siger Rasmus Prehn til TV 2. Læs også:

Oplevelse af større tryghedVejdirektoratets målinger på forsøgsstrækningen viser, at hastigheden i venstre spor er den samme nu som før forsøget. Men det er ikke ensbetydende med, at lastbilernes medtrafikanter ikke har en oplevelse af større tryghed på motorvejen, siger han: - Jeg kan ikke forestille mig andet end, at der må være bedre fremkommelighed, når der ikke ligger en lastbil, der er ved at overhale, i venstre spor. Jeg tror, at mange danskere vil byde det rigtig meget velkommen. Fra modstand til opbakning International Transport Danmark (ITD), der er brancheorganisation for landetransport, er på et år gået fra at være modstander af forsøget til nu at bakke op om forbuddet. Det på trods af, at lastbilerne fremover pænt må holde sig i det inderste spor seks timer om dagen på fem motorvejsstrækninger. Læs også:

- Vi har været i dialog med ministeriet og ministeren, og vi synes egentlig, at den nye ordning er landet meget fornuftigt ved, at man i stedet for et totalforbud mod overhaling, nu kun laver forbud på de tidspunkter, hvor der er meget trafik på motorvejene, siger Jacob Chr. Nielsen, der er administrerende direktør i ITD. Langsomme bilister tvinges ud i venstre sporIfølge ITD er de mere langsomme bilister skyld i, at trafikken ikke afvikles hurtigere nu end før forsøget. Det skyldes, at de bliver tvunget ud i ydersporet, fordi lastbilerne ligger som perler på en snor med en hastighed på mellem 80-90 km/t i det inderste spor. - Resultaterne viser ikke noget entydigt billede af, at forsøget har en positiv effekt, men vi er klar over, at de øvrige trafikanter oplever, at lastbilerne fylder meget i trafikken og er generende for trafikafviklingen. Så vi kan godt leve med, at forbuddet ikke er videnskabeligt underbygget," siger Jacob Chr. Nielsen. Chefjurist John Roy Vesterholm i Dansk Transport og Logistik kan imidlertid ikke leve med forsøget. Han kalder en udvidelse af forsøget på motorvejen mellem Skærup og Skanderborg for "besynderligt." - Bilisterne kommer hverken hurtigere eller langsommere frem, og man er ikke blevet meget klogere efter forsøget. Derfor mener vi, at forsøget burde være blevet afviklet i stedet for at blive udvidet, siger John Roy Vesterholm. Han fortsætter: - Man må prøve bare at være tilnærmelsesvis saglig. Opsparet behov for overhalingHan fremhæver, at forbuddet vil skabe et "opsparet behov for overhaling" på motorvejen, når lastbilerne igen må overhale hinanden: - Hvis lastbiler over en strækning på 60 kilometer ikke må overhale hinanden, skaber det en prop på dét sted, hvor overhalingsforbuddet på den pågældende strækning igen bliver ophævet, siger han. Han bliver bakket op af målinger foretaget af Vejdirektoratet. Politiet: En succes Hos Sydøstjyllands Politi kan man ikke nikke genkendende til, at forsøget ikke har haft en effekt: - Jeg opfatter det som en klar succes, og at forsøget virker efter hensigten, siger Jesper Engelund, der er vicepolitikommissær i Sydøstjyllands Politi. Vinteren afgør, hvornår forbud træder i kraftForsøget på motorvejen mellem Skærup og Skanderborg forbød indtil december i år lastbiler at overhale hinanden i tidsrummet 06.00-20.00. Samtidig med at forsøget nu bliver udvidet til fire nye strækninger indskrænkes forbuddet til kun at gælde i myldretiden mellem 6-9 og 15-18, hvilket også bliver tilfældet på de fire nye strækninger. - Det kommer til at betyde, at vi får lastbiloverhalinger i dagtimerne, men hvad det kommer til at betyde for fremkommeligheden på motorvejen, må tiden vise, siger Jesper Engelund. Vejdirektoratet oplyser, at man håber på at kunne sætte forbudsskilte i jorden i løbet af december, inden frosten sætter ind.