Mange følte, at formanden for Trykkefrihedsselskabet Lars Hedegaard blev afsløret for åben skærm i Deadline i det famøse interview med DR2-journalisten Martin Krasnik, mens andre følte, han blev udsat for et karaktermord.

Nu står Lars Hedegaard frem i BT i det første større interview siden det famøse interview med Martin Krasnik 17. marts. Og han svarer igen uden at lægge fingrene imellem.

- Martin Krasnik er en fedterøv og fuld af løgn, lyder det fra den islamkritiske historiker.

Der gik mere end en måned, fra Lars Hedegaard blev beskudt i sit hjem på Frederiksberg 5. februar til interviewet, og i den periode sagde han nej til samtlige større danske medier.

- Jeg fik mere end 100 tilbud både fra Danmark og udlandet, og jeg sagde nej til næsten det hele. Jeg gav et interview til en schweizisk avis, og nogle interview til en tv-station i Canada, og jeg skrev en artikel i Wall Street Journal. Men jeg sagde nej til samtlige interview i Danmark.

Hvorfor sagde du så ja til Martin Krasnik?

- Fordi manden er en fedterøv. Han skrev, han havde beundret mig i årevis. Hvilket kom fuldstændig bag på mig, for jeg har aldrig mødt ham. Han fedtede sig ind, han skrev, at han ikke kunne forstå, at folk ikke bakkede op om mig. Dum, som jeg var, sagde jeg okay. Jeg troede, han var interesseret i mine meninger, eller hvordan jeg var kommet til dem. Men det var ikke tilfældet.

Hvordan oplevede du interviewet?

- Det gik hurtigt op for mig, at det ikke var et egentligt interview. Der var tale om en fælde, han havde lagt for mig. Og han var fuld af løgn. F.eks. sagde han, at den eneste kilde, jeg havde til tolkningen af Mekka-erklæringen (en erklæring, som 40 muslimske statschefer vedtog under det tredje islamiske topmøde i Mekka i januar 1981, red.) var en serbisk krigsforbryder. Det er løgn. Han er ikke serbisk krigsforbryder, og han er ikke min kilde.

- Det står på to en halv side i en bog, jeg skrev for ti år siden. Han vil afhøre mig i en fodnote, som han hævder ikke findes. Hvordan fanden skal jeg kunne huske fodnote 109 ti år senere? Hvis han havde sagt, han ville udspørge mig om kilderne til Mekka-erklæringen, ville jeg jo have fundet materialet frem. Efter det såkaldte interview påklistrede han en indledning, som jeg ikke havde hørt, hvor han sagde, at der var gået så og så mange dage ‘siden Lars Hedegaard sagde, han var blevet overfaldet’. Med andre ord: Han antyder, at det er noget, jeg har fundet på, og at der ikke har været noget attentat. Desuden siger han, at jeg er nævnt hele tre gange i den norske massemorder Anders Breiviks manifest. Winston Churchill er nævnt mange flere gange – ligesom snesevis af andre, f.eks. Shakespeare og H.C. Andersen. Masser af mennesker er nævnt, men jeg skal fedtes ind i en norsk massemorder. Det er journalistik på kælderniveau.

Lars Hedegaard har sagt ja til at mødes med BT på et neutralt sted, et hotel i København. Det er hemmeligt, hvordan han bor, og han vil ikke afsløre detaljer om sikkerheden. Vi beder ham endnu en gang fortælle om selve attentatforsøget.

- Der står en mand i en postjakke nede på gaden og råber, han har en pakke, og dørtelefonen virker ikke, så jeg går ned for at lukke ham ind. Pakken viser sig at være tom, og i samme øjeblik jeg holder den, trækker han en pistol og skyder efter mit hoved. Det siger bang. Jeg prøver at slå ud efter ham og prøver at ramme ham i hovedet. Jeg ved ikke, om det lykkes, men det er tilstrækkeligt til, at han taber pistolen, der falder på gulvet indenfor, mens han står udenfor. - Jeg prøver at lukke døren. Han sætter en fod i døren og får fat i pistolen. Han prøver forgæves at tage ladegreb på den, mens jeg prøver at slå på ham. Til sidst vender han om og løber. Attentatmanden var så tæt på mig, som vi er nu, og alligevel rammer den klovn ved siden af.

Det er vel også mærkeligt?

- Nej, jeg har fået at vide, at det tit er sådan, at en pistol rykker opad, når man skyder, hvis man er uvant med at skyde. Og derfor ryger kuglen forbi mit øre. Hvis han havde været i træningslejr, havde han nok ramt.

Ringer du så til politiet?

- Ja, jeg løber op til min lejlighed på første sal og ringer 112. De holder mig på linjen hele tiden, og tre-fire minutter senere vrimler det med politi. De jagter gerningsmanden, men kan åbenbart ikke finde ham.

Og der bliver gravet en patron ud af dørkarmen?

- Ja, der sad en patron i karmen i opgangen, og der lå et patronhylster.

Havde du tidligere forestillet dig, at nogen kunne prøve at gøre dig noget?

- Nej, jeg havde aldrig forestillet mig, at de ville have fat på mig. Jeg ved ikke hvorfor.

Mange er overraskede over, at du er i stand til at tage kampen op mod en langt yngre person?

- Man kan ikke planlægge det. Man har ikke kontrol over, hvad man gør selv. Jeg handlede instinktivt.

Var gerningsmanden arabisk af udseende?

- Arabisk eller pakistansk. Han kan også være iraner. Han er i hvert fald af mellemøstlig herkomst. Han har kort, sort hår.

Virkede han nervøs?

- Ja, han virkede nervøs. Jeg burde også have fornemmet, der var noget galt, allerede da jeg så ham nede på gaden.

Du var meget rolig lige efter. Kom der et chok senere?

- Nej, det er ikke kommet endnu. Jeg har talt med politiets psykolog én gang. Der er nogle, der mener jeg har brug for det. Nogle af mine venner siger, jeg er blevet mærkelig. Men det synes jeg ikke selv.

Er du irriteret over, at han ikke er pågrebet?

Ja, selvfølgelig. Men jeg ved intet om opklaringsarbejdet.

Mange mener, du har meget radikale holdninger?

Mine holdninger er ikke radikale. Jeg går ind for frihed, demokrati og ytringsfrihed. Det anses i dag for at være langt ude. Men jeg er opdraget med, at vi har demokrati og ytringsfrihed, lighed mellem mænd og kvinder, et retssystem der sikrer, at retfærdigheden sker fyldest, og at vi frit kan demonstrere. Derfor må jeg vende front mod alle totalitære anskuelser og islam er en totalitær ideologi.

Der er en meget omtalt videooptagelse, hvor du siger at ’De voldtager deres egne børn. Piger i muslimske familier bliver voldtaget af deres onkler, deres fætre eller deres far’?

- Det er der sandelig også nogle, der bliver. Jeg kunne godt have ført vidner på, at det er et udbredt problem i Islam. F.eks. Wafa Sultan, der er syrisk læge og har arbejdet på en gynækologisk klinik i Aleppo, og har beskrevet det i sin bog ‘A God who hates’. Der skriver hun, at det er stort problem. Der kom piger ind på klinikken i lange baner, brød sammen og sagde, at de var blevet besvangret af deres brødre, deres far eller onkel. Jeg kunne have citeret statistik fra Tyrkiet, Pakistan osv., men man kan ikke føre sandhedsbevis. Men jeg er blevet frikendt af syv højesteretsdommere.

Men nu gentager du påstandene?

- Nej, der er et problem, og det har jeg sagt hele tiden. Men jeg ville jo ikke udtrykke det sådan, hvis det var til offentliggørelse. Så ville jeg sige, der er et problem i nogle familier. Jeg ved ikke, hvor mange gange det sker, jeg ved bare, at det er et problem . Da tidligere drabschef Ove Dahl sagde noget kritisk om rumænere sagde han efterfølgende, at han ikke mente alle, og så var den potte ude. Hvorfor er den ikke ude når det er mig? Ønsker du, at dine bramfri udtalelser i dit køkken bliver bredt ud til offentligheden og at du bagefter bliver trukket i retten? Interviewet blev optaget hemmeligt på en mobiltelefon, og derfor blev jeg frikendt. Det var et tillidsbrud.

Du har også sagt i Berlingske, at islamisme er en ideologi på linje med kommunisme og nazisme?

- Ja, det holder jeg fast i. Islam er en lovreligion med specielle regler om samfundet, straffe, forbrydelser, sex, personlig hygiejne.

Det er hvis man er sharia muslim?

- Islam er sharia.

Men det er ikke alle muslimer, der går ind for sharia?

- Skellet går mellem muslimer og islam. Muslimer kan have alle mulige opfattelser, men islam er en størrelse, man kan definere.

Der er vel mange muslimer, der f.eks. beder fem gange om dagen, men ikke går ind for stening?

- Ja. Du kan sammenligne med danskernes forhold til straffeloven. Nogle overholder den mere end andre. Der er utvivlsomt millioner af muslimer, der er lige så trætte af islam som ikke-muslimer, men som er fanget i et system, som truer dem med døden, hvis de vender det ryggen.

Ved du, hvor mange af de 1,3 mia. muslimer, der går ind for sharia?

- Nej, jeg kender dem ikke, og jeg har heller ikke tid til at snakke med dem.

Kritikere mener, du skærer muslimer over en kam?

- Disse kritikere skulle tage og læse på lektien. De har ikke forsøgt at forstå, hvad jeg siger og skriver.

Synes du, vi skal stoppe indvandringen eller smide indvandrere og asylansøgere ud?

- Jeg synes, det er en dårlig ide at tillade ubegrænset indvandring af folk, det er umuligt at integrere. Men det er ikke mig, der har skabt problemet. Det har politikerne, og det må være dem, der skal løse det. Der blev strammet lidt op under Anders Fogh Rasmussen, men det var kun en marginal sænkning af væksten i indvandring. Men efter den nye regering er kommet til, er indvandringen på samme niveau som under Poul Nyrup Rasmussen eller værre. Så politikerne forværrer problemet i stedet for at gøre noget ved det.

Du har lige udgivet en ny bog sammen med Mogens Camre (DF), hvor I nærmest siger at hvis kursen ikke bliver lagt om, må vi afskaffe velfærdsstaten?

- Ja, det er klart. Vi kan ikke blive ved med at have en velfærdsstat med så store sociale ydelser, som vi har, og så fri indvandring af folk, der ikke er i stand til at bidrage økonomisk til velfærdsstaten. På et tidspunkt holder skatteindbetalingsevnen jo op for arbejdende mennesker. Vi har en 3. verdens indvandring til Danmark på godt 400.000, hvor ca. 300.000 er muslimer. I gennemsnit bidrager de intet til vores økonomi. Indvandring er kun en fordel for indvandrerlandet, hvis folk kommer i voksenalderen, er uddannet i forvejen, kan gå direkte ind på arbejdsmarkedet, bidrager til skattevæsnet som en dansker, og forlader landet inden de skal gå på pension. Det fremgår af en beretning fra Nationalbanken fra 2008. Og det gælder jo ikke ret mange, så på et tidspunkt eksploderer ballonen.

Hvornår tror du velfærdsstaten ophører - om ti år?

- Jeg ved det ikke. Men jeg tror, det kommer til at gå hurtigt ned ad bakke. I folkeskolen hører man jo heller ikke andet end jammer. Vi er kommet til et punkt hvor vi ikke kan løse problemerne ved at bruge flere penge.

Tror du, der sidder en masse militante islamister og planlægger terrorangreb i Danmark?

- Det ved jeg ikke. Jeg mener faktisk heller ikke, at terror er den største trussel. Den største trussel er kulturpåvirkningen, der gradvis ændrer vores samfund. Krav om adskillelse af mænd og kvinder, forbud mod svinekød i madpakker og juletræer i boligområder. Vores politikere giver gradvis efter. Op gennem historien har islam ofte vundet frem uden nødvenigvis at benytte sig af vold og krig, men ved at gennemtvinge en gradvis holdningsændring. Det synes de fleste danske medier desværre ikke at have bemærket.

Mange siger jo, at de fleste muslimer er fredelige, og der kun er nogle få brodne kar. Er du uenig i det?

- Det kan jeg ikke være unieg eller enig i. Men hvis det store flertal af muslimer ønsker at leve som danskere, hvorfor siger de så ikke fra? Hvorfor kommer de til landet hvis de ikke elsker dansk kultur, dansk historie, dansk natur, dansk mentalitet? Hvis de bare kommer for at leve et mere komfortabelt liv på vores børns bekostning, synes jeg, det er et problem.

Hvilke personlige omkostninger har attentatet haft for dig?

- Jeg har det meget godt, synes jeg. Jeg kan godt holde mig beskæftiget med fornuftige gøremål. Der er ting jeg ikke gør, og ting jeg gør. Men de skal ikke få mig ned med nakken.Jeg vil ikke sidde og græde snot til glæde for dem, der gerne ser, jeg har det ad helvede til. Selvfølgelig er det anstrengende at lægge sit liv om, pakke ting ned, flytte osv.

Er du under PET beskyttelse?

- Jeg har ingen kommentarer til det.

Det er mit indtryk at du bor i en PET-bolig, men ikke har PET bevogtning. Der har tilsyneladende ikke været PET-vagter med, når du har været ude til offentlige arrangementer?

- Enhver kan jo komme med sine teorier, men jeg vil ikke svare på det.

Du har været trotskist til du var 40 år. Hvordan ser du selv skiftet fra venstre til højre?

- Jeg er da ikke højreorienteret. Det er noget, Politiken har fundet på. Er det fordi jeg er tilhænger af frihed, lighed og broderskab? Eller fordi jeg er modstander af racisme, af undertrykkelse af kvinder, idiotiske religioner, totalitære anskuelser, voldtægt af børn? Er det højreorienteret?

- Jeg forlod trotskismen i 1982, fordi jeg kom til den opfattelse, at det ikke var vejen til frihed, lighed og retfærdighed. Det er det, jeg har søgt hele livet. Men jeg står ikke til højre. Islam er mit anliggende. Jeg ville håbe, jeg også havde kæmpet mod nazismen,hvis jeg havde levet i 30’erne. Hvis man ikke vil beskæftige sig med tidens største udfordring, er man ingenting værd.

Hvordan ser du fremtiden?

Jeg har masser at lave. Jeg har startet en avis i Sverige sammen med Ingrid Carlqvist - Dispatch International som kommer en gang om ugen. Vi har startet en trykt avis i en tid hvor andre aviser lukker - hvad de rigeligt har fortjent. Jeg arbejder også på flere bøger og et tredje bind af mine erindringer. Jeg troede egentlig, jeg var færdig med mine erindringer. Men pludselig kom der en masse ekstra stof.