I magasinet 21 Søndag kunne DR søndag afsløre, hvordan et hemmeligt samarbejde mellem DSB og PR-bureauet Waterfront i flere år havde til formål at drukne journalist Lars Abild i andre opgaver og dermed holde ham væk fra DSB.

Gennem årene har Lars Abild arbejdet for Berlingske Tidende, Dato, DR og Økonomisk Ugebrev. Her har han blandt andet skrevet om det kuldsejlede DSBFirst og de skandaleramte IC4-tog.

Med aftalen med Waterfront ønskede DSB angiveligt at holde Lars Abild så travlt beskæftiget med andre ting, at han ikke havde tid til at gå efter kritiske DSB-historier.

Journalist Lars Abild, DSB har angiveligt betalt pr-firmaet Waterfront for at holde dig beskæftiget med freelance opgaver, så du havde mindre tid til at skrive kritisk om Statsbanerne. Har du ikke været for naiv, siden du ikke har opdagede, hvad der skete?

- Set i bakspejlet har jeg da nok været for naiv. Men jeg har fået at vide, at man i Waterfront har gjort rigtig meget for, at jeg ikke skulle opdage, at firmaet samarbejdede med DSB. Jeg blev eksempelvis ikke inviteret med til morgenmøderne, hvor der blev talt om DSB.

Du er en skarp journalist og skulle måske have lugtet lunten?


- Jeg troede, hensigterne fra Waterfront var reelle, men det har også været noget af et set up, der var sat i gang for, at jeg ikke skulle opdage noget. De undlod også at sætte DSBs logo op på væggen, selv om alle de andre kunders logoer var sat op.

Hvorfor lod du dig overhovedet ansatte af Waterfront i stedet for kun at skrive historier om DSB?


- Jeg føler mig da også som malkekvæg efter, at jeg har fået kendskab til de her ting, men jeg troede hensigten var reel nok, og så kunne jeg godt bruge indtægten på 30.000 til 35.000 kroner om måneden ved siden af min indtægt som freelancejournalist.

Fortryder du, at du blev ansat i Waterfront?

- Jeg ville fortryde det, hvis ikke, at jeg havde lavet de historier om DSB First, som jeg heldigvis fik publiceret. Så det lykkedes ikke for DSB, kan man sige.