Den tyske supermarkedskæde Lidl, der også har mere end 100 butikker herhjemme, har de seneste dage fået henvendelser fra vrede kunder, der kritiserer butikken for at fjerne kors fra sin emballage.

Korset er tilsyneladende blevet fjernet fra flere græske produkter i Lidls såkaldte Eridanous-serie, herunder en græsk yoghurt, hvor man på emballagen ser en græsk kirke. Problemet er bare, påpeger flere kunder, at kirken i sin originalform har et kors på taget - et kors Lidl altså har valgt af fjerne i redigeringen, inden billedet er blevet brugt på supermarkedskædens emballage.

'Lidl Danmark Jeg håber sandelig at det er snart ,at i designer ny emballage. Jeg har altid været glad for at handle i Lidl, men når i bevidst fjerner symboler , må det være for at tækkes en bestemt type mennesker. Vi Kristne har efterhånden fået den vane at rette ind til højre og lukke øjnene - den sikre vej til underkastelse - og det ønsker i så at bidrage med. Min tegnebog er til gengæld et lukket land for Lidl til det er ændret,' skriver Charlotte Pedersen på Lidl Danmarks Facebook-side, og hun er langtfra alene om at være forarget over den photoshoppede emballage.

Flere spekulerer i, at Lidl har fjernet korset bevidst for ikke at støde bestemte religiøse grupper.

'Det med det kors... stop det!!!! Det er simpelthen for langt ude at retouchere et foto ... for ikke at støde nogen! OMMER,' skriver Pernille Wendelboe Træde.

'Kulturforfalskning af værste slags', lyder det fra Bruno Andersen.

Mange kunder truer med helt at blive væk fra Lidls butikker som konsekvens af den photoshoppede emballage.

'Hvad skal det nu være godt for. Fjerne korset fra de Græske kirker. Ja, der røg jeg så også som kunde,' skriver Frank Pallesen.

Det belgiske medie RTL beskrev som det første sagen i sidste uge, efter en belgisk kunde havde påpeget, hvordan emballagen var photoshoppet, og siden har også den svenske avis Expressen beskrevet, hvordan det manglende kors på kirken har fået massevis af svenske Lidl-kunder til at rase mod butikken.

I Danmark understreger Lidl, at der ikke er tale om 'et bevidst statement', når korsene er blevet fjernet.

'Vi har solgt vores populære Eridanous-serie i Lidl-butikker på tværs af Europa i mere end 10 år, og emballagen er i den tid blevet opdateret flere gange. Vi beklager meget såfremt nogle har taget vores seneste emballagedesign ilde op og vil gerne understrege, at dette ikke er et bevidst statement. I lyset af dette vil vi sikre, at al feedback tages med i vores betragtninger, når vi designer fremtidig emballage,' skriver Lidl Danmark i et Facebook-svar til en undrende kunde.

Det er dog ikke alle kunder, der giver lige meget for dén forklaring.

'Ikke et bevidst statement' kalder I det, når alle korsene mangler på de græske tage....hvad skete der? Faldt de allesammen af under fremkaldelsen?? Jamen sikke dog et tilfælde.....Og tror I virkelig at én eneste af os falder for den 'forklaring'? skriver Lise Mwanengo blandt andet på Lidls Facebook-side.

Lidl åbnede sin første butik i Danmark i 2005 og har i dag 108 butikker fordelt over hele landet. I alt har Lidl 10.000 butikker fordelt på 27 lande.

BT har forsøgt at få en uddybende kommentar fra Lidl Danmark.