52 færre dræbte i trafikken om året i 2020. Det er målet med Færdselssikkerhedskommissionens nye handlingsplan. Hellere realistiske mål end for høje forventninger, lyder kommissionens vurdering.

»Lad os sige det, som det er. Vores mål for trafiksikkerheden i 2020 er ingen nulløsning. Men målene er realistiske«.

Sådan præsenterede formand for Færdselssikkerhedskommissionen, Karsten Nonbo (V), kommissionens nye handlingsplan for sikker trafik frem mod 2020.

Målet er at reducere antallet af trafikdræbte til 120 personer inden for de næste syv år. I 2012 var det tal på 172. Derudover må maksimalt 1.000 personer om året blive svært kvæstet i trafikken. Det samme gælder antallet for lettere kvæstede personer.

»Jeg har det sådan, at skal man springe højdespring, så skal man sætte overliggeren der, hvor man mener, at man har en chance for at komme over,« siger Karsten Nonbo (V).

Antallet af trafikdræbte om året er faldet med mere end 300 personer de seneste ti år. Og selv om både England og Malta er blandt de lande i Europa, der har en bedre trafikstatistik end Danmark, så tror Karsten Nonbo ikke, man kan stramme forventningerne yderligere.

»Jeg tror på, at maksimalt 120 trafikdræbte om året er et realistisk mål. Vi skal jo nødigt stå som en flok store tabere om syv år, fordi vi havde for høje forventninger. Og hvis vi når vores mål, så overhaler vi også England,« siger Karsten Nonbo.

Ifølge Færdselssikkerhedskommissionens beregninger koster en gennemsnitlig ulykke knap 3,8 millioner kroner. Hvis det lykkes at nå målene om færre ulykker og færre skader, vil det spare samfundet for op mod 34 milliarder kroner. I Rådet for Sikker Trafik mener man ikke, at målene er uambitiøse, men man ønsker at sætte streg under, at der er tale om maksimalt 120 dræbte og 1.000 hårdt kvæstede.

»Mange af de lave frugter er allerede plukket. Det betyder, at det kan blive sværere at reducere antallet af tilskadekomne med den hast, vi har set de seneste ti år. Når det er sagt, vil vi ikke lægge skjul på, at vi gerne vil endnu længere ned,« siger underdirektør i Rådet For Sikker Trafik, Karina Petersen.

Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan indeholder mere end 70 nye initiativer. Et af dem er at sætte den tilladte promille ned fra 0,5 til 0,2. Men det er et forslag, som hverken kommissionens formand eller næstformanden bakker op om.

»Jeg har den opfattelse, at det ikke er personer med en promille på 0,3, der er skyld i dødelig uheld. Det vil altså ikke have nogen indvirkning på skadesfrekvensen,« siger næstformand i Færdselssikkerhedskommissionen, Jan Johansen (S).

»Man skal ikke se kommissionens 70 forslag som et bruttokatalog. Når jeg ikke er moden til at lægge stemmer til en promillegrænse på 0,2, så er det fordi, der stadig er mange, der kører rundt med en promille på 2,0. Så hvorfor skal vi gå efter dem med en promille med 0,2,« siger Karsten Nonbo.

Underdirektør i Rådet for Sikker Trafik Karina Petersen mener, der kan være en ræson i at tænke i lavere promillegrænser, hvis man vil reducere ulykker i trafikken.

»Det sender et stærkt signal om, at alkohol og det at køre i bil ikke hænger sammen. Man ved, at mange ulykker i trafikken sker fordi folk har været i tvivl om de kunne køre eller ej. Sætter man grænsen ned fjerner man den tvivl.«