Bilka er blevet viklet ind i en ny kønsdebat, efter kunden Klaus Hansen undrer sig over, at detail-giganten er kønsstereotype.

I et opslag på Bilkas egen Facebook-side undrer han sig, at Bilka reklamerer med, at en pige leger med heste. Dermed mener Klaus Hansen, at Bilka insinuerer, at heste er 'pigelegetøj'.

Se opslaget herunder:

'Drengen forstår ikke hvorfor der er piger i drenge afdelingen af legetøjs reklamen, det må da være en fejl :)'

BT har talt med Klaus Hansen, der siger, at opslaget mest er skrevet i spøg. Men at det kom som en reel undren fra hans papsøn på 11 år, der spurgte ind til, hvorfor det er en pige på billedet med hestelegetøjet. Og at sønnen selv ønsker sig legetøjet 'Lego Friends', hvor heste også indgår.

I opslaget svarer Bilka ikke på, hvorfor det er en pige, der leger med hestene, men svarer, at de både bruger drenge og piger i deres reklamer.

Og det svar, mener Klaus Hansen, er ubrugeligt.

'Bilkas svar er helt tosset, og de kunne ligeså godt have ladet være med at svare,' skriver han til BT.

BT har kigget på hele legetøjskataloget, og her er det gennemgående, at Bilka bruger pigemodeller til legetøjet som dukker, dukkehuse og symaskinen. (Se nedenunder.)

Bilka bruger pigemodeller til at lege med dukker og symaskinen som her.
Bilka bruger pigemodeller til at lege med dukker og symaskinen som her. Foto: Bilka
Vis mere

Mens de bruger drengemodeller til legetøj som brand- og racerbiler, laboratiesæt, og spiderman-kostumer. (Se nedenunder.)

Bilka har brugt en drengemodel til at lege 'laborant'.
Bilka har brugt en drengemodel til at lege 'laborant'. Foto: Bilka
Vis mere

Ved tre steder bruger Bilka både en dreng og en pige: Ved kokkelegetøj, musiklegetøjet og Brio-bilerne.

Bilka bruger både en dreng og pige til at vise musiklegetøjet.
Bilka bruger både en dreng og pige til at vise musiklegetøjet.
Vis mere

Bilka understreger over for BT, at man ikke har nogen intention om at insinuere, at noget legetøj kun er for drenge eller piger.

»Vi ønsker alene at gøre det nemt for kunderne at finde de klassiske pige- og drengeting, ligesom vi gør for kvinder og mænd i tøjkataloget eller på vores sortiment af parfumer. Men det betyder på ingen måde, at nogen skal føle sig forkerte, hvis de køber en drone til piger eller en ponyfigur til drenge – tværtimod. Vi har tillid til, at kunderne selv beslutter, hvad de vil købe, og hvem de vil give det til. Og i vores katolog ser vi også både piger, der leger med tog, og drenge, der laver mad i et trækøkken,« siger pressechef for Bilka, Kasper Reggelsen.

Bilka har tidligere været viklet ind i en kønskamp, da de i 2013 fik kæmpe hug for at have lavet en legetøjs-støvsuger til piger. Den blev også hurtigt fjernet fra hylderne igen, efter at blandt andet dansk Kvindesamfund skrev et klagebrev til Bilka.

Dengang oplyste Bilka, at de fremover vil passe på med at inddele legetøj efter køn.

»Det er klart, at vi fremover vil tænke mere over kønsroller, når vi inddeler legetøjet,« sagde pressechefen i 2013 og tilføjede, at det selvfølgelig er muligt at købe pigelegetøj til en dreng og omvendt.