Mor hænger hylder op, og far smører madpakken. Selvom de klassiske kønsroller er ved at blive udvisket, er der stadig områder af husholdningen, som tilfalder det ene køn.

For i mere end ni ud af ti tilfælde er det kvinderne, der står for indkøb af børnetøj på internettet. I 95 procent af alle køb på onlineshoppen Boozt.com, hvor der bliver solgt børnetøj, er det nemlig en kvinde bag skærmen, viser en ny undersøgelse.

Peter G. Jørgensen, CMO hos Boozt.com, kan fortælle, at kvinderne generelt er mere ferme på tasterne, når det kommer til internetshopping end mænd, også når det ikke handler om børnetøjskøb.

»Der er ikke nogen tvivl om, at kvinder er bedre til at købe på nettet, både til sig selv og til børn. De synes sikkert også, at det er sjovere at finde det rigtige tøj til børnene, end mænd gør,« siger Peter G. Jørgensen.

Hjemmesidens kundegrundlag består også af 80 procent kvinder, men når man kigger på indkøb af tøj til de mindste, så er det næsten altid kvinden, der står bag indkøbet. Og det kan skyldes flere forskellige ting i følge Karen Sjørup, der forsker i køn ved Roskilde Universitet. Hun fortæller, at indkøb af børnetøjet ligger kvinder særligt nært.

»Kvinder lægger voldsomt vægt på, at deres børn er både miljørigtigt, bæredygtigt og moderigtigt klædt på. Den slags ting kan godt gå over hovedet på mænd. Der er tit en drøm forbundet med at købe børnetøjet for kvinder,« siger Karen Sjørup.

Hun fortæller, at hvis man ser på helt klassiske kønsroller, så er det også stadig kvinderne, der står for de fleste indkøb til hjemmet. Men når man kigger specifikt på børnetøjet, så har det også noget med stilen at gøre.

»For mange kvinder hader jo, når deres mænd giver børnene tøj på, fordi så får de noget på, som ikke passer ordentligt sammen,« siger Karen Sjørup.

-------------------------------------------------------

Har du købt børnetøj til dit barn på internettet?

Jakob Bloch, 39 år, sanger fra København og Gertrud 3 år

»Det er mest min kone, der shopper tøj, men vi kender også mange inden for modebranchen, så ofte køber vi tøjet fysisk i butikker. Ellers arver Gertrud sin storebrors tøj.«

Sidsel Rud, 30 år, arbejder med digital marketing og David Pelesic, 36 år, kok, fra København.

»Det er 100 procent mig, der står for tøjindkøbene. Jeg bruger nettet til at undersøge det hele, hvor det er billigst, og hvad der passer sammen. Min mor er også god til at finde børnetøj i butikkerne,« siger Sidsel.

»Jeg har aldrig købt noget børnetøj på nettet, det er hende, der står for det,« siger David.

Malene Liberoth, 38 år, læge fra Købehavn

»Jeg tjekker meget børnetøj på både Boozt og Zalando, så kan jeg også kigge på lidt tøj til mig selv samtidig. Hjemme hos os er det kun mig, der køber børnetøjet på nettet.«