Lige nu har flere af de største, danske supermarkeder store problemer med at få leveret helt almindelige frostvare, og det kan ifølge en ekspert få store konsekvenser for deres omdømme.

»Coops image er slidt i øjeblikket, fordi der har været så mange forskellige sager, der har peget pilen nedad. Problemet med at få leveret frostvarer vil kun gøre deres overordnede image endnu værre,« siger detailekspert Bruno Christensen.

De seneste 14 dage har udvalgte frostvarer manglet i samtlige af Coops butikker, som tæller Fakta, Kvickly, Irma, SuperBrugsen og Dagli'Brugsen.

Problemerne med varelevering er opstået, efter at Coop i uge 42 skiftede distributør, og som det ser ud lige nu, kan supermarkedsgiganten ikke sige noget om, hvornår det bliver normaliseret.

Det betyder blandt andet, at kunder, der har frosne ænder på deres indkøbsliste op til Mortens Aften og ved juletid, kan gå forgæves.

»Jeg kan ikke garantere frosne ænder i alle butikker, men vi har dog ferske ænder,« sagde informationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen, torsdag til BT.

»Hvis kunderne ikke kan få de varer, de kommer efter, søger de selvfølgelig andre steder hen, og så kommer Coops butikker til at gå glip af handel og omsætning. Derudover vil det jo irritere mange af kunderne enormt meget,« siger Bruno Christensen.

Senest blev kunderne stiktosset på dagligvarekoncernen, da de lancerede en fremtidsvision om, at Kvickly, Fakta og SuperBrugsen skal blive personaleløse supermarkeder, hvor kunderne selv scanner og betaler for varerne.

Kritikken haglede ind på sociale medier, hvor flere kunder ligefrem skrev, at de var færdige med at handle ind hos Coop, hvis de personaleløse supermarkeder bliver en realitet - ikke mindst på grund af de massive fyringer af kassemedarbejdere, som strategien vil medføre.