December byder for de flestes vedkommende på en firmajulefrokost, og lige så sjov sådan en fest ofte er om fredagen, lige så hårdt kan det være at komme igennem mandagen derpå - især hvis man har dummet sig en smule.

Måske har du fået sagt noget uheldigt til chefen, danset lidt for tæt med en kollega eller i det hele taget drukket en anelse for meget.

Uanset hvad, er det ifølge psykolog og direktør i Matzau Erhvervspsykologer, Majken Matzau, vigtigt, at du får taget hånd om situationen hurtigst muligt.

»Man skal huske, at julefrokost i firmaet er et professionelt arrangement, og der er ikke socialt carte blanche. Det gælder mest for chefer, men også for andre, så det handler om at tage ansvar og tage den på sig med det samme,« siger Majken Matzau og tilføjer, at vi som mennesker gerne vil undgå mennesker, hvis vi har en konflikt med dem, men det er en dårlig idé.

For selvom det kan være fristende at tage en 'øv-dag' mandagen derpå, så gør det kun tingene værre.

»Det er meget værre, hvis du ikke kommer, for så har alle andre snakket, mens du ikke var der, og de ved godt, du ikke er syg. Tag ansvar, tag førertøjlerne og sig undskyld,« forklarer erhvervspsykologen, der også foreslår humor som et brugbart middel til at komme gennem de moralske tømmermænd.

»Brug humor, hvis det passer. Medmindre man virkelig har overskredet grænser, er det godt at bruge humor, lige blinke og sige: Hold kæft, jeg var stiv i fredags – men jeg henter frokost til dig de næste 10 år.«

Majken Matzau oplister herunder en række gode råd, du kan ty til, alt efter hvordan du har dummet dig under årets firmajulefrokost.

Majken Matzau er direktør i Matzau Erhvervspsykologer.
Majken Matzau er direktør i Matzau Erhvervspsykologer. Foto: Flemming Leitorp.
Vis mere

Hvis du har dummet sig over for chefen

»Hvis man har en fornemmelse af, at man har dummet sig over for chefen, så er det om at være hurtig mandag og sende mail, sms eller gå ind på kontoret og sige: ’Hej chef, det blev lidt festligt i fredags. Undskyld. Jeg havde godt ondt i hovedet bagefter, og jeg håber, vi kan slå en streg over det.«

Hvis du har dummet dig over for en kollega

»Hvis man har dummet sig over for en kollega, er det bedst tage konflikten ansigt til ansigt. Det er ikke lige så farligt, hvis det er en kollega, som hvis det er en chef. Tag den med det samme og sig: Hold kæft jeg blev fuld, og undskyld jeg hældte en øl ud over dig, nev dig i numsen, eller hvad det nu er. Sig undskyld, undskyld undskyld – jeg har betalt med tømmermænd.«

Hvis man som chef har dummet sig over for en medarbejder

»Som chef skal man gøre mere end at sige undskyld. Man må invitere medarbejderen til et møde og høre, hvad de har at sige. Man er nødt til at spørge, hvordan medarbejderen oplevede situationen, og man skal tage ansvar og give plads til at høre, hvad medarbejderen har tænkt og oplevet og sørge for, at vedkommende har det okay. Hvis man bare siger undskyld og ikke tager hånd om medarbejderen, er man en dårlig leder.«

Hvis du har været godt, klassisk fuld og ikke ved, om du har dummet dig

»Så går man hen til sine kollegaer og stikker en finger i jorden og siger: Hold da op en sjov fest. Jeg blev fuld, kan du huske, hvad der skete, og var jeg for pinlig?’ Man stikker en finger i jorden, og hvis alle var stive og pinlige, så skidt med det. Man skal ikke sige undskyld bare for det.«

Hvis man har været for nærgående

»Med det klima vi har med Me Too (bevægelse hvor folk under hashtagget #MeToo deler historier om overgreb og seksuelle krænkelser red.), skal man være lidt påpasselig. Der er heksejagt-energi over det, så man kan godt komme i problemer, hvis man som mand eksempelvis har flirtet og lagt en hånd på låret af en kvinde eller noget værre. Og så skal man især få talt ud hurtigt.«