Jarl Cordua, der er politisk kommentator og blandt andet kendt fra Radio24syv, har lagt sig ud med rejseforsikringsselskabet Europæiske.

Årsagen er et girokort på 811,50 kroner, som Europæiske ifølge Jarl Cordua har sendt for tredje år i træk. Beløbet dækker fornyelse af en årsrejseforsikring, som Jarl Cordua afviser nogensinde at have haft.

»Jeg har aldrig haft en årsrejseforsikring hos Europæiske. Jeg har haft en erhvervsrejseforsikring, som har været købt til en enkelt rejse. Jeg har fået samme opkrævning to foregående år, hvor jeg bare har arkiveret den lodret,« siger han til BT.

På Facebook harcelerer han også over opkrævningen:

'Det bliver igen i år et NEJ TAK og en advarsel til andre om nogensinde at handle med det fupfirma så man undgår at stifte bekendtskab med deres rådne forretningsmetoder. Det ligner en sag for forbrugerombudsmanden.'

»Det er bondefangeri. Jeg har altid troet, at Europæiske Rejseforsikring var et fint og velrenommeret firma. Det kan det ikke være med de metoder,« siger Jarl Cordua.

BT har forholdt Europæiske sagen.

Kommunikationschef Mark Bartram forklarer, at det er fast procedure at sende en påmindelse i form af et girokort, når forsikringen er ved at udløbe.

»Vi sender en reminder mere, men betaler man ikke den, bliver man slettet.«

Men Jarl Cordua siger, at han slet ikke har været kunde hos jer i nyere tid?

»Om der er en uoverensstemmelse med hvilket produkt, Jarl Cordua har tegnet – det må jo vi få afklaret. Og derfor vil jeg da opfordre ham til at kontakte vores kundecenter. Der må være kommet et policebrev tidligere på året.«

Sådan som han fortæller det, er det flere år siden, han har købt noget?

»Hvis ikke man året forinden har haft en årsrejseforsikring, så sender vi heller ikke en opgørelse. Alle kunder, der har haft en, får et fornyelsesbrev.«

Europæiske: Cordua har købt en forsikring

Giver det anledning til at stramme op, hvis Jarl Cordua så alligevel har fået en opkrævning?

»Vi har haft samme proces i årevis. Vi kan ikke se i systemerne, at der tidligere har været en årsrejseforsikring. Der har for mange år siden været en enkeltrejseforsikring, men den bliver der jo ikke udsendt noget kommunikation omkring.«

Så er I vist enige.

»Om?«

Ja, hvis du siger, at han tidligere har haft en enkeltrejseforsikring. Det siger han også til mig, at han har.

»Ja, og den sendes der ingen kommunikation ud omkring.«

Men det gør der jo så nu, hvor han får en opkrævning for en årsrejseforsikring?

»Ja, fordi man i starten af 2017 har ringet ind og købt en årsrejseforsikring,« siger Mark Bartram og ændrer altså nu forklaring.

Du siger nu, at han har købt en forsikring hos jer sidste år?

»Ifølge vores systemer, ja.«

'Det er noget sludder'

Det benægter han. Han siger desuden, at han har fået de her opkrævninger de sidste to år.

»Øhm…«

I er enige om, at han har købt enkeltrejseforsikring for mange år siden – helt præcist i 2004 – men I er ikke enige om, at han skulle have købt en årsrejseforsikring. Hvad siger du til det?

»Øh….«

Når man ser Jarl Carduas opslag, ligner det jo, at I spekulerer i at udsende regninger, som folk jo alt andet lige er tilbøjelige til at betale. Hvorfor sender I ikke bare breve ud med tilbud i stedet? Er det normalt, at I er uenige med kunder om sådan noget her?

»Nej, overhovedet ikke. Vi kan jo også se i systemet, at der er tale om en kunde, der for et år siden har købt en årsrejseforsikring. Hvad kommunikationen har været, da kunden ringede herind for et år siden, det ved jeg ikke. Men vi opretter ikke fiktive personer,« siger Mark Bartram.

Jarl Cordua benægter, at han har haft tegnet nogen årsrejseforsikring hos Europæiske i 2017.

»Det er noget sludder.«

I 2004 har du haft en købt en enkeltrejseforsikring, men du har ikke haft købt nogen sidste år?

»Jeg er helt sikker på, at det har jeg ikke,« siger Jarl Cordua, der agter at smide regningen ud. Igen. Og så vil han fremover købe sine rejseforsikringer andetsteds.

Hos Europæriske beklager Mark Bartram, hvis selskabet har begået fejl.

»Vi står ved, hvis vi har begået fejl. Jeg kan ikke forklare, hvis han gentagne gange har fået en rykker. Der ligger ikke noget kundeforhold tre år tilbage.«