Lyt til artiklen

Journalisten Annegrethe Rasmussen, som angiveligt har plagieret en artikel fra The Economist, står nu frem og kommer med sit syn på sagen, der i øjeblikket ruller - og måske bliver større.

»Jeg var ret knust i går og kunne faktisk slet ikke tale i telefon,« siger Annegrethe Rasmussen og fortæller videre, at hun ikke har sovet i 38 timer, da BT ringer til hende torsdag aften.

En af årsagerne til den manglende søvn, og at hun nu står frem på Facebook er, at Weekendavisen bringer en kritisk artikel om Annegrethe Rasmussen fredag.

Weekendavisen bekræfter, at artiklen bliver udgivet, men de vil ikke fortælle BT, hvad artiklen handler om.

Det vil hovedpersonen i artiklen dog gerne. Det drejer sig angiveligt om kritik af en artikel fra den danske udgave af magasinet ELLE, som Annegrethe Rasmussen har skrevet for.

Artiklen skulle være skrevet af efter to artikler i The Atlantic og New York Times. I hvert fald så vidt Annegrethe Rasmussen selv ved, skriver hun på sin profil på Facebook. Hun nægter dog, at det skulle være tilfældet.

»Påstanden er imidlertid fuldkommen - og det vil jeg gerne understrege - urimelig. I artiklen er der omhyggelige henvisninger både til New York Times, the New Yorker, Spiked, The Guardian og den pågældende artikel i The Atlantic,« skriver Annegrethe Rasmussen på Facebook.

Hun fortæller, at artiklen, der blev bragt i ELLE, er en ‘skræller’, også kendt som en citathistorie, fra flere forskellige medier. Og den lader ikke som om, den er noget andet, ifølge journalisten. Det hele handler om, hvor grænsen for henvisninger går, ifølge Annegrethe Rasmussen.

»Hvis man nu citerer noget tre gange i en artikel, skal man så nævne kilden tre gange, eller er det nok at skrive den en gang?« spørger hun, inden hun selv besvarer sit spørgsmål:

»Der har jeg vurderet, at det er nok at henvise en gang, men det er ikke en vurdering, som de på Weekendavisen deler, og som de forskellige mennesker, som de har talt med, deler.«.

Hvis alle facts skal krediteres, altså eksempelvis hver gang man nævner en persons fødselsdato, når man ovenikøbet kender personen privat og bare ved det, kan man ikke lave journalistik, mener Annegrethe Rasmussen, som ikke frygter de interne undersøgelser, som Altinget og Information har tænkt sig at lave.

USA-korrespondenten er dog ‘rystet’ over, at journalisten, der angiveligt skriver en kritisk artikel om hendes påståede plagiat, ikke har kontaktet hende, før torsdag. Hun mener, der er en vendetta i gang mod hende, fortæller hun til BT.

Efter opslaget onsdag har korrespondenten torsdag lagt et nyt opslag på sin Facebookprofil, hvor hun skriver, at freelanceren, der skriver artiklen til Weekendavisen har sendt hende otte artikler.

Kontakten til freelanceren kom en times tid efter, hun havde skrevet opslaget på Facebook, fortæller Annegrethe Rasmussen til BT.

Det er dog kun en af de otte artikler, som freelanceren angiveligt finder kritisk.

Annegrethe Rasmussen har efterfølgende gennemgået alle artiklerne og kun fundet frem til et enkelt sted, hvor der mangler en kreditering. Ud af 30-40 kilder, skriver hun blandt andet.

Korrespondenten fortæller videre, at hun gerne vil være åben omkring sagen og dele artiklerne med offentligheden, fordi hun ikke mener, at hun har gjort noget forkert.

»Fuld åbenhed er det eneste våben, jeg har,« skriver hun og fortæller videre, at hun gerne vil fremlægge sine artikler på Facebook senere, så alle kan se dem.

Sagen om Annegrethe Rasmussens påståede plagiat begyndte, da Altinget onsdag fortalte, at de havde fyret korrespondenten, fordi hun havde ladet sig inspirere lidt for meget af en leder i The Economist og brugt det i sin egen klumme, som hun har skrevet til Altinget. Problemet er, at hun ikke har krediteret The Economist. Det skrev fagbladet Journalisten.

Nogle af passagerne i klummen mindede så meget om lederen i The Economist, at Altinget chefredaktør, Rasmus Nielsen, valgte at smide Annegrethe Rasmussen på porten for at beskytte Altingets etiske standarder, skrev Journalisten.

Hun er efterfølgende blevet fyret fra fagbladet Journalisten samt Dagbladet Information.

Det er ikke første gang, at Annegrethe Rasmussen har lånt fra andre uden at angive, hvor det kom fra. Tilbage i 2001 var hun ansat som chefredaktør for Berlingske Tidende. Her blev hun anklaget for at have skrevet af fra to lederartikler, der blev bragt i Politiken.

Det kostede hende efterfølgende en fyreseddel, selvom hun påstod, at fejlen var sket, fordi hun havde sendt et forkert dokument til tryk.