180 gæster fra rejseselskaberne Star Tour og Nazar oplevede torsdag aften en dramatisk hjemrejse fra en uges ferie i tyrkiske Antalya.

Kort efter flyet fra tyske SunExpress lettede fik det problemer og måtte vende tilbage til Antalya, hvor det foretog en sikkerhedslanding.

Star Tours salgsdirektør, Stig Elling, fortæller torsdag aften til bt.dk, at flyet fik problemer med noget hydraulik.

- Flyet havde problemer og måtte vende tilbage. Her er det blevet udskiftet og fået ny besætning, der flyver gæsterne hjem til Aarhus, siger Stig Elling til bt.dk.



En passagerer ombord på flyet, Henrik Almind, forklarer til TV2 Østjylland, at informationsniveauet på flyet var dårligt.

- Flere af passagererne blev chokerede over det, der skete. Især fordi vi ikke blev særligt godt informeret, mens vi var luften, siger Henrik Almind til TV 2 Østjylland.

Mens det var i luften, blev flyet ifølge Henrik Almind undersøgt for skader af militære jagerfly, der gelejdede charterflyet fra flyselskabet SunExpress tilbage til lufthavnen, hvor det landede. Alle ombord er uskadte.

Stig Elling fra Star Tour forklarer til bt.dk, at han ikke kender til, at informationsniveauet skulle have været for dårligt. men er det korrekt, er han tosset på flyselskabet.

- Hvis det gæsten siger (Henrik Almind, red) er korrekt, og det har jeg ingen grund til at betvivle, for hvorfor skulle han lyve, så er det ikke godt nok af SunExpress. Jeg er voldsomt irriteret over, at flyselskabet ikke har informeret os bedre, så vi bedre kunne tage hånd om vores gæster, siger Stig Elling og siger, at gæsterne blev informeret på dansk, efter flyet sikkerhedslandede i Tyrkiet.

- Men der har højt sandsynligt ikke været skandinavisk talende personale ombord på flyet, og derfor er informationerne sikkert kun blevet sagt på engelsk. Det kan jeg sagtens forstå, det kan været svær at forstå, siger Stig Elling og forklarer, at Star Tour vil kræve en forklaring af SunExpress om hændelsen.

På grund af det lave informationsniveau fra SunExpress, er det først, da bt.dk kontakter Stig Elling, at han bliver informeret om situationens alvor. Derfor kæmper selskabet nu for at give gæsterne den hjælp i Aarhus, som de har brug.

- Vi prøver at få en person sendt i lufthavnen, når flyet lander kl. 24. Der vil vi tage bestik af situationen og give folk den hjælp, de har behov. Men det er ikke godt nok for vores gæster, at vi på den måde er bagud, og det beklager jeg.

Aarhus Lufthavn oplyser efter kl.22 til bt.dk, at de forventer, at flyet fra Tyrkiet lander kl. 23. Derefter flyver flyet kl. 00.00 tilbage til Tyrkiet med nye chartergæster.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra hverken flyselskabet SunExpress eller rejseselskabet Nazar torsdag aften.