Fakta, Kvickly, Irma, SuperBrugsen og Dagli'Brugsen har de seneste 14 dage haft store problemer med at få leveret frostvarer fra kædenes nye distributør i Vejle.

Det betyder, at kunder har måttet finde deres frostvarer i andre butikker end i Coops 1200 forretninger rundt i landet.

Det skriver blandt andet Dansk Handelblad, der har fået et e-mailsvar af informationsdirektør Jens Juul Nielsen. Han kan dog ikke give svar på, hvornår det bliver normaliseret.

»Vi har sat alt ind på at løse problemerne og har sat vores egen ledelsesteam ind hos leverandøren, Cold Star i Vejle, og vi kan se, at det bliver bedre dag for dag. Men hvornår vi er helt på plads, kan vi dog endnu ikke sige,« skriver Jens Juul Nielsen.

Den nye distributør er ifølge Jens Juul Nielsen ene og alene skyld i, at kunder bliver mødt af tomme eller halvtomme frysediske, uddyber han over for Berlingske Business. Der er dog kun tale om overgangsproblemer. Ikke desto mindre er det meget problematisk, at Coops forretninger ikke kan udbyde deres normale sortiment for kunder.

»Det værste er, at kunderne må gå forgæves. Alle vores butikker får varer kørt ud. Men det sker slet ikke i de mængder og det tempo, de har behov for og vi gerne vil have. Det er utilfredsstillende. I øjeblikket får vi kørt 30.000 kasser frostvarer ud om dagen til butikkerne. Og vi har behov for væsentligt mere for at kunne følge med, da der er 14 dages efterslæb på leverancer til butikkerne,« siger han.

Jens Juul Nielsen fortæller, at Coop har sendt deres egne folk til Vejle for at 'få rutinerne til at køre' hos Coldstar.

Han mener, at det værste er, at kunder i visse tilfælde må gå til Coops konkurrenter for at finde deres frostvarer. Ifølge Berlingske Business betyder det, at Coop taber millioner af kroner på ugentlig basis.