Har du også oplevet lignende problemer med din ovn? Så hører BT meget gerne fra dig på 1929@bt.dk eller via vores Facebook-side.

40-årige Kamilla Lange fik sig tirsdag morgen et voldsomt chok, da glasset i hendes ovnrude pludselig sprang i massevis af stykker, mens ovnen var tændt.

»Jeg stod inde i et andet rum, da jeg hørte et kæmpestort knald. Det lød, som hvis man tog en hel kasse med isterninger og bare hældte ud over hele gulvet. Jeg løb så ud i køkkenet, og der var bare glas ud til alle sider. Håndtaget var faldet ned oveni, og hele ovnruden var fuldstændig kaput,« fortæller Kamilla Lange, der er bosat i København, til BT.

Hun ringede efterfølgende til Siemens, der er producenten af ovnen, for at høre om det nu også kunne være rigtigt, at en ovnrude kan gå i stykket på den måde. Her blev Kamilla Lange dog noget overrasket over det svar, hun blev mødt med.

»Jeg fik bare at vide, at ’nå ja, det sker nogle gange’, og det skulle jeg selv betale for, fordi garantien på to år var udløbet,« forklarer Kamilla Lange.

Glasset fra Kamilla Langes ovnrude lå pludselig ud over køkkengulvet. Vis mere

Hendes ovn er fra 2011, hvor hun købte den for omkring 10.000 kroner. Ifølge Siemens var den knuste ovnrude at sammenligne med et punkteret dæk på en bil.

»De sagde: ’Men hvis du køber en bil,  og dækket punkterer efter fem år, så vil man ikke undre sig’,« forklarer Kamilla Lange og tilføjer:

»At de sammenligner det med et punkteret dæk, det forstår jeg ikke. For det er jo en forventelig ting. Det burde det her ikke være.«

Kamilla Lange valgte efter sin snak med Siemens at kontakte virksomheden skriftligt, og hun er siden blevet kontaktet af en teknisk rådgiver, der nu skal undersøge sagen nærmere.

Imens savner Kamilla Lange dog stadig en forklaring på, hvornår man som forbruger må kunne forvente, at ens ovn springer i massevis af stykker.

»Siemens må da meget gerne sige, hvornår vi kan forvente, at der står glas udover det hele? For så vil jeg gerne holde mine børn væk,« siger Kamilla Lange med en let opivende latter.

Hun er mor til to, en pige på syv og en dreng på tre år, og i dag er hun bare glad for, at de ikke var med hende i køkkenet som så mange gange før.

»Det er virkelig noget skidt, og det var meget heldigt, at mine børn ikke var i nærheden, da det skete. For vi bruger faktisk mest ovnen til at bage sammen med børnene, så de kunne sagtens have stået og kigget med deres små øjne for at se gennem ruden, hvornår det, vi havde bagt, var færdig. Det gør de tit – så sætter de sig faktisk foran ovnen og venter,« forklarer Kamilla Lange, som ikke har oplevet problemer med ovnen før.

Hos Siemens Hvidevarer beklager man, at Kamilla Langes oplevelse og oplyser, at man nu vil se nærmere på sagen.

»Vi beklager virkelig at forbrugeren har haft denne oplevelse og vi er glade for at ingen er kommet til skade. Vi er i dialog med forbrugeren, og ser nærmere på årsagen i det specifikke tilfælde.
Generelt kan vi sige at en fejl i selve glasset ville have vist sig inden for de første opvarmninger. Idet ovnen er fra 2011, kan det have været spændinger i glasset, der har gjort at lågeglasset er splintret. Glasset har en svaghed over for stød og ridser, og det kan over tid oparbejde spændinger. Glasset i såvel yder- som indersiden af lågen er af hærdet sikkerhedsglas,« skriver Mette Ertel, Brand Communication Manager hos Bosch i et mailsvar til BT.