Kulturminister Marianne Jelved (R) blander sig nu i krigen mellem Zentropas direktør, Peter Aalbæk Jensen, og Filminstituttets direktør, Henrik Bo Nielsen.

Torsdag aften opfordrede hun Peter Aalbæk Jensen til at lægge stridens kerne, nemlig bilagene fra Lars von Triers film Antichrist fra 2009, på bordet efter mistanken om, at uvedkommende udgifter blev lagt i filmens produktionsregnskab. Det Danske Filminstitut har støttet Antichrist med otte millioner kroner, og nu vil man altså undersøge, hvad pengene er blevet brugt på.

- Zentropa må selvfølgelig aflevere de ting, de skal aflevere. Det er første gang, vi står i en situation som denne her, og det er ikke særlig hensigtsmæssigt at lave lovgivning ud fra enkeltsager. Med mindre det viser sig at være nødvendigt at lovgive. Så kigger vi på det, sagde Jelved torsdag aften til tv-programmet Kulturen på News.

Der er blevet sået tvivl om, hvorvidt Zentropa med Peter Aalbæk Jensen i spidsen har forvaltet de offentlige støttekroner efter reglerne i forbindelse med von Triers storfilm. Et notat, udarbejdet af tre ledende medarbejdere på Antichrist, sår tvivl om, hvorvidt udgifter, der er blevet betalt af produktionsregnskabet for Antichrist, reelt vedrører filmen. BT skrev f.eks. i sidste uge, at en middag med direktøren for filmfestivalen i Cannes, Thierry Fremaux, til 60.000 kr. blev beordret betalt af Peter Aalbæk Jensen ud af filmens produktionsregnskab, selvom de ledende medarbejdere på filmen tilsyneladende var af en anden holdning.

Af notatet, udarbejdet af tre producere på Antichrist fremgår det nemlig også, at ’vi fik pålagt at tage Lars’ gamle udviklingsprojekter inkl. fiskegrejsudgifter (...) ind på ’Antichrist’. Samlet (...) omkring 400.000 kroner.’ De tre producere udtrykker i notatet frustration over, at de er ’blevet pålagt’ en række uvedkommende udgifter, der er lagt ind i filmens samlede budget på 61,5 mio. kr. - og dermed skjult blandt filmens titusindvis af udgiftsbilag.

Udgifter, der skulle være betalt af Peter Aalbæk Jensens egne selskaber i Zentropa-familien, blev ’flyttet’ ind i budgettet for selve filmen, hvilket betød, at blandt andet fiskegrej og andre uforklarlige udgifter blev betalt af offentlige støttekroner og tilskud modtaget af filmfonde og tv-stationer fra hele Europa. Ifølge Zentropa blev ’beslutningen’ om at producere ’Antichrist’ taget af Lars von Trier og Jens Albinus på en fisketur - og derfor er der intet forkert i at lade fiskegrejet betale over filmstøtten.

BT var fredag formiddag i kontakt med Peter Aalbæk Jensen, men han siger, at 'mine dispositioner er mellem mig og Gud og relevante offentlige myndigheder'. Derudover ønsker han ikke at kommentere sagen.