Jeannie Bonde Larsen fra Aalborg var lykkelig, da hun efter syv timer foran computeren endelig kunne klikke på 'køb'-knappen og sikre sig det nystartede flyselskab Airnavias eftertragtede åbningstilbud: flybilletter til London for blot 49 kr. stykket.

Jeannie er studerende og skriver netop nu sit speciale. Hun har ikke holdt ferie i lang tid og havde virkelig set frem til fire dages afslapning i selskab med sin kæreste, svigerinde og dennes kæreste i maj.

Men nu er turen i fare. Og Jeannie Bonde Larsen risikerer at miste de 2.897 kr., hun og kæresten har brugt på at reservere hotel i London.

For torsdag morgen modtog Jeannie Bonde Larsen - og mange andre dybt skuffede kunder - en mail fra Airnavia med den nedslående besked om, at billetterne var annulleret. Som årsag angiver flyselskabet, at der ikke er solgt nok billetter til afgangen. Samtlige 1.000 billetter til slagprisen på 49 kr., er blevet annulleret.

»Det var en forfærdelig mail at få,« siger Jeannie Bonde Larsen til BT.

Som studerende har hun ikke et stort budget at rutte med, så Jeannie Bonde Larsen sad tålmodigt og ventede syv timer foran computeren, før hun endelig kom igennem og kunne booke de billige billetter på Airnavias hjemmeside. Flere gange undervejs brød hjemmesiden sammen under den store interesse fra købelystne nordjyder.

Det viste sig dog, at slagtilbuddet kun gjaldt turen fra Aalborg Lufthavn til London. Hjemturen måtte de betale langt mere for. I alt var de ca. 1.200 kr. for to returbilletter til London med bagage, dog godt givet ud, tænkte Jeannie Bonde Larsen.

Bondefangeri

Nu føler hun sig godt og grundigt taget ved næsen af Airnavia.

»Jeg er mildest talt irriteret over at have brugt så meget tid og energi på at få fingrene i de billige billetter for så at finde ud af, at det hele bare var varm luft. Vi kan ikke engang få vekslet vores billetter til andre destinationer, for alt er udsolgt. Jeg synes, det er bondefangeri,« siger den skuffede Airnavia-kunde.

Og Jeannie Bonde Larsen forstår ikke, at Airnavias begrundelse for at annullere billetterne.

»De har i lang tid annonceret, at alt var udsolgt på afgangene til London. Hvordan kan de så komme og påstå, at det skyldes lav belægning? Det giver ingen mening,« siger hun.

Ifølge Airnavias direktør, Mathias Madsen, skyldes aflysningerne ellers lav efterspørgsel på billetterne til London.

»Vi gik i luften i november måned, men vi har desværre ikke mærket den samme efterspørgsel, som da vi satte de her billetter til salg. Derfor har vi taget konsekvensen af det i god tid og aflyst alle flybilletterne,« fortæller han til BT.

Skide-irriterende

Da Jeannie Bonde Larsen endelig fik mulighed for at købe de vildt billige billetter, kontaktede hun sin svigerinde og fik hende overtalt til at tage en billig forlænget weekend i London. De skulle efter planen være fløjet til den engelske hovedstad fredag den 13. maj og vendt hjem til Aalborg om mandagen.

De skyndte sig at bestille hotel i London, men nu hænger de på reservationen - og regningen på næsten 6.000 kr. i alt. Jeannie Bonde Larsen og hendes kæreste har betalt 2.897 kr. for deres hotelværelse.

»Det er skide-irriterende. Jeg har det især rigtig skidt med, at jeg fik lokket min svigerinde med i det,« siger en ærgerlig Jeannie Bonde Larsen.

De fire nordjyder prøver nu at finde flybilletter med samme rejsedage, så de penge, de har lagt for hotellet ikke går tabt. Men hvis det overhovedet lykkes, bliver det en noget dyrere omgang. For det første skal de betale noget mere for selve flybilletterne. For det andet bliver de nødt til at flyve fra Københavns Lufthavn i den anden ende af landet. Det får konsekvenser for Jeannie Bonde Larsens London-tur - hvis hun nogensinde komemr af sted.

»Vi gik bevidst efter de billige billetter, så vi havde flere penge at shoppe for i London,« siger hun.

Aldrig igen

Også Jane Godthaab Brændstrup sidder tilbage med en bitter smag i munden efter at have fået annulleret sin billige tur til London med Airnavia.

»Det er dybt frustrerende, men heldigvis har jeg fundet andre billetter,« siger hun til BT.

Jane Godthaab Brændstrup prøvede forgæves at købe billetterne til 49 kr., men blev konstant smidt af det nystartede flyselskabs bookingsystem. Hun endte derfor med at betale et par hundrede kroner for turen til London.

»Man får en mistanke om, at det er et forvarsel om, at selskabet lukker. At det hele er snyd. Det er første og sidste gang, jeg er kunde hos dem,« siger Jane Godthaab Brændstrup, som efter at have kontaktet Airnavias kundeservice er blevet lovet en refundering af sine penge.

Samme følelse sidder Jeannie Bonde Larsen tilbage med.

»Jeg vil aldrig købe flybilletter hos Airnavia igen. De har været dybt uprofessionelle hele vejen igennem. Jeg vil også advare min omgangskreds mod dem,« siger hun.

Airnavias direktør, Mathias Madsen, slår overfor BT fast, at alle de skuffede kunder kan se frem til at få deres penge refunderet inden for et par dage.