Det giver gennemsnitligt en højere karakter ved folkeskolens afgangseksamen, hvis barnets mor har arbejdet på fuld tid i de første tre år efter barslen.

Hvis du er mor og vil hjælpe dine børn til højere karakterer i folkeskolen, så er det med at få ungerne i institution, så du kan komme ud på arbejdsmarkedet. Børn af mødre med fuldtidsarbejde får nemlig gennemsnitligt højere karakterer end børn, der har gået hjemme i de første tre år efter barslen. Det viser et stort dansk forskningsprojekt ifølge Kristeligt Dagblad.

”Vores foreløbige resultater viser, at børn af mødre, der har arbejdet fuld tid de første tre år efter barslen, faktisk har et 2,2 procent højere gennemsnit end børn af mødre, der ikke har arbejdet,« forklarer Lisbeth Palmhøj Nielsen, som står bag undersøgelsen og er ph.d.-studerende i økonomi ved Aarhus Universitet.

I projektet har forskergruppen hentet tal fra Danmarks Statistik og taget højde for faktorer, som kan påvirke børnenes evner i skolen – for eksempel forældrenes indkomst, uddannelsesniveau eller etniske herkomst samt sundhedsfaktorer som handicap for at finde frem til hvordan selve det, at moderen arbejder, påvirker barnet.

Økonomiprofessor Nabanita Datta Gupta fra forskningscentret RECEIV (Research Center for Early Interventions) i Aarhus mener, at tallene bør vække politikernes interesse.

»Familieforskere i udlandet har en kæmpe interesse for spørgsmålet i øjeblikket. Den hidtidige forskning viser negative effekter af daginstitutioner, fordi den er lavet i lande som USA, hvor offentlige institutioner er dårlige og lavt prioriterede. Der er endnu ikke blevet set på Skandinavien, og det har vi gjort her,« siger hun til avisen.

Familieforsker og tidligere formand for Børnerådet Per Schultz Jørgensen er imponeret over, at resultaterne kan ses, når børnene er blevet teenagere og kalder de 2,2 procents forskel »signifikant«.

»Det er tankevækkende og dybt interessant, at påvirkningen rækker så langt op i årene. Resultaterne bør være et memento til politikerne om, at der er noget, vi skal passe på med at ødelægge her. Hvis vi nogensinde skal komme den negative sociale arv til livs, så kan det gøres med god kvalitet i daginstitutionerne – også i forhold til de børn, som får lidt mindre med sig hjemmefra,« siger han til Kristeligt Dagblad.