Stadig flere borgere med ikke-vestlig baggrund oplever diskrimination fra kolleger på arbejdspladsen, viser ny undersøgelse.

Arbejdspladsen er det eneste sted, hvor diskrimination mod indvandrere ikke er faldende. Tværtimod har indvandrerne i de seneste 11 år oplevet en lille stigning i diskriminationen, når de er på job. Det viser den seneste opgørelse fra analyseinstituttet Voxmeter, der hvert år måler diskriminationen i det danske samfund, skriver Ugebrevet A4 mandag.

I år 2000 var det »kun« hver tiende indvandrer, der pegede på kolleger som de skyldige, når de havde oplevet diskrimination. Men situationen er sidenhen forværret, og i dag gælder det hver sjette tilfælde.

Mens situationen angående kollegers diskrimination altså er blevet væsentlige dårligere, så er det samme sket med indvandrernes oplevelser, når det gælder kontakten til de danskere, som de møder gennem deres arbejde.

Blandt diskriminerede indvandrere oplever næsten hver syvende, svarende til 14 procent, at kunder diskriminerer dem, mens indvandreren forsøger at passe sit job, skriver Ugebrevet A4. Det er mere end en tredobling i forhold til år 2000, hvor tallet var på fire procent.

Lektor og forsker i arbejdsmarked og etnicitet på Roskilde Universitet Anders Ejrnæs kalder det en uheldig udvikling, og han peger på, at det kan få indvandrere til at trække sig fra kontakt med etniske danskere på arbejdspladsen for i stedet at søge over i job i sikre bastioner i rengøringsbranchen og i hotel- og restaurationskøkkener. Her er kontakten med etnisk danskere nemlig langt mindre.

- Indvandrernes oplevelser lover ikke godt for en fortsat udvikling i retning af et mindre opdelt arbejdsmarked. Det er farligt, hvis der opstår diskrimination på arbejdsmarkedet der, hvor der er kontakt mellem indvandrere og etniske danskere, for det kan få indvandrere til at lukke sig inde, siger han til Ugebrevet A4.

Mange unge med indvandrerbaggrund har i dag fået job inden for handel, og der er også flere og flere med anden etnisk baggrund, der i dag er beskæftiget i den offentlige sektor med stor kontakt til borgerne.

De er nu løbet ind i dårlige oplevelser, som de ikke havde, da de arbejdede mere isoleret, påpeger Anders Ejrnæs overfor Ugebrevet A4.

BNB